DR Kommunikation

Bag Facaden – Sort sulteløn

Pressemeddelelse   •   Feb 09, 2011 06:48 CET

Det er nogle af de forhold, som DR Dokumentars 'Bag Facaden' afslører i denne uge. Ifølge de officielle tal er der mindst 17.000 østarbejdere i Danmark. Men det reelle tal er langt højere. Blandt andet fordi de udlændinge, som danske arbejdsgivere selv henter til Danmark og betaler sort, ikke er talt med.

- Det er svindel og humbug hele vejen igennem. Det er bestilt sort arbejde man henter direkte fra Østeuropa, siger Peter Hougård Nielsen, der er byggegruppeformand i fagforbundet 3F.

En af de arbejdsgivere Bag Facaden kigger nærmere på er Per Sindrup fra Næstved, der driver rengøringsfirmaet Fair Hjemmeservice. Han fortæller selv, at han har cirka 15 polakker ansat. Han tilbyder dem en startløn på 16 kroner i timen. Han siger, det er lovligt, men da Bag Facaden konfronterer ham i september 2010 har han ikke betalt en krone i skat af sine ansattes løn hele året. Det skal man ellers ifølge loven gøre mindst en gang om måneden.

Investeres i firmaet
En anden arbejdsgiver Lennart Pedersen har hyret polakker til at istandsætte villaer i sit firma Build4life. De polske familiefædre Zbigniew Matuszek og Stanislaw Klin fortæller, at de får 70 kroner i timen, sort. Selv om Lennart Pedersen lovede dem en lovlig kontrakt. I programmet kæmper de for at få deres sidste løn, men Lennart Pedersen mener, at lønnen skal ”investeres i firmaet”.

- For et år eller to siden havde jeg slet ikke hørt om folk der tjente under 100 kroner i timen. Nu når de siger 40-50-60 kroner - sort - det er jeg totalt i chok over, siger Zbigniew Matuszek til Bag Facaden.

I 2008 viste en undersøgelse blandt polakker i Danmark, at 38 procent havde prøvet ikke at få løn. For eksempel havde danske Kim Mølhave ansat otte polakker til at gøre en millionvilla og flere lejligheder i stand i Hellerup. De fortæller, de fik 60 kroner i timen sort. Indtil lønnen pludselig udeblev i to måneder, og de måtte besætte deres arbejdsplads for at få løn.