DI - Organisation for Erhvervslivet

Behov for vækst i Sydjylland

Pressemeddelelse   •   Feb 08, 2011 08:51 CET

DI's vækstkampagne, Danmark som Udviklingsland, er i denne uge kommet til Sydjylland. Her kan bare lidt mere vækst give de sydjyske husholdninger 1.700 kr. mere om måneden og 3,5 mia. kr. mere i årlig indtjening til de offentlige kasser i Sydjylland.

Befolkningen efterlyser vækst i Sydjylland. Det viser DI's vækstanalyse 'Sydjylland i Udvikling'. Regionen Syddanmark er nemlig den del af den danske befolkning, der udtrykker størst bekymring for væksten i fremtiden. Ni ud af 10 sydjyder bekymrer sig om, hvorvidt der er tilstrækkelig vækst i dansk økonomi til at finansiere velfærden.

- Økonomisk vækst er en forudsætning for velfærd. Men det står ikke godt til med væksten i Danmark. Allerede i årene frem til krisen havde vi en langsommere økonomisk fremgang end i andre sammenlignelige lande. Og pointen er, at det har direkte konsekvenser for almindelige danskere, om vi formår at skabe vækst eller ej, siger direktør Lars B. Goldschmidt, DI.

DI's regionale vækstanalyse sætter også tal på, hvad en højere vækst og økonomisk fremgang vil betyde for den sydjyske familie. Analysen viser, at hvis danskerne formår at løfte væksten med bare et halvt procentpoint mere end vækstprognoserne forudser, får den gennemsnitlige sydjyske husholdning 1.700 kr. mere om måneden. Oven i det får Sydjylland 3,5 mia. kr. mere i indtjening.

- Væksten kommer ikke af sig selv. Vi skal alle gøre en ekstra indsats, og politikerne skal både regionalt og på landsplan have viljen til at give danske virksomheder de bedste erhvervsvilkår, så vi kan øge produktionen og beskæftigelsen. Det er den direkte vej til større dansk velstand, siger Lars B. Goldschmidt om DI's vækstkampagne.

DI slutter kampagnen i Kolding torsdag den 10. februar 2011 med det Vækstpolitiske Topmøde på Scandic Kolding. Her inviteres alle sydjyder til debat i Vækstværkstedet for at finde svarene på, hvordan Danmark igen får gang i væksten.

På Væksttopmødet vil der være politiske debatter og oplæg, der vil give deltagerne indspark til løsninger på den danske vækstudfordring. Disse løsninger, vil DI's adm. direktør bringe med til næste møde i Regeringens Vækstforum.

Sydjylland er fjerde stop på DI's vækstkampagne, der vil rulle videre ud over landet de kommende måneder. Målet er at komme i dialog med danskere rundt omkring i landet for at skabe et større fokus på Danmarks vækstudfordring. Det vil blandt andet ske ved at indsamle flere gode bud på, hvordan vi kan nå en større vækst og velfærd herhjemme - og dermed forsat være et privilegeret velfærdssamfund.