Thorn Lighting

Belysningskoncept optimerer energi og kvalitet på Aalborg Universitet

Pressemeddelelse   •   Jan 21, 2010 10:58 CET

I forbindelse med renovering af undervisningslokaler, kontorer og gangforløb på Aalborg Uni-versitet har belysningsleverandøren Thorn stået for en opgradering af belysningen. Resultatet er en moderne løsning, hvor energibesparelser, lyskvalitet og godt studiemiljø følges ad – helt i tråd med Thorns koncept for præstation, effektivitet og komfort.Kombinationen af flere gamle armaturer med forældet teknologi samt stadigt stigende krav til energi-besparelser har fået Aalborg Universitet til at opgradere store dele af belysningen med hjælp fra Thorn.

”Mange af de tidligere installationer kunne ikke længere overholde retningslinjerne for belysning i Dansk Standard 700. Derudover er vi gennem et nyt energicirkulære også underlagt skrappere krav til energibesparelser. Det betyder, at vi allerede i 2011 og 2013 skal have reduceret det samlede forbrug med henholdsvis 10 og 20 procent i forhold til 2006. Derfor er blandt andet udskiftning af belysning blevet prioriteret meget højt,” forklarer elektroinstallatør Keld Bo Jensen fra Aalborg Universitet.

Mere lys med lavere energiforbrug
Moderniseringen af belysningen på Aalborg Universitet har allerede ført til højere lysniveau og bedre lysfordeling, større komfort og ikke mindst væsentlige energibesparelser. Alene i en række gangarea-ler har et skifte fra ineffektive downlights til nye Base LED downlights fra Thorn medført besparelser på mere end 30 procent.

”Det interessante ved overgangen til Base LED er, ud over besparelsen, at de nye armaturer giver et meget højere lysniveau og en bedre lysfordeling. Derudover har LED-lyskilderne en markant længere levetid, hvilket mindsker tidsforbrug til udskiftning og vedligehold og derfor også bidrager til den øko-nomiske gevinst,” påpeger Keld Bo Jensen.

Målinger i forbindelse med udskiftningen af downlights viser, at lysniveauet på gulvet er hævet fra 70 lux til 180 lux, mens niveauet på væggene målt i to meters højde er gået fra 40 lux til 160 lux. Forelø-big har Thorn leveret over 100 Base LED downlights til gangarealerne på Aalborg Universitet.

Løsning illustrerer PEC-koncept
Fælles for de nye løsninger på Aalborg Universitet er Thorns belysningskoncept PEC, der står for Performance, Efficiency og Comfort. Kort fortalt betyder det, at belysningen skal skabe den bedst mu-lige visuelle effekt, minimere energiforbruget og bidrage til en atmosfære, som skaber trivsel og giver energi.

”Samlet set sparer Aalborg Universitet minimum 20 procent energi på belysningen samtidig med, at kvalitet og komfort højnes. For eksempel er de nye Planor MPT armaturer udstyret med digitale spo-ler, der gør dæmpningen mere jævn og nem at kontrollere, ligesom de skaber rum, hvor det er rart at være,” fortæller belysningskonsulent Bo Janniche fra Thorn.

Netop Planor MPT er et godt eksempel på PEC-konceptet. Ud over stor effektivitet og en høj virk-ningsgrad har armaturet et stilfuldt design og et behageligt oplys, der ligeledes bidrager til den gode atmosfære for studerende og medarbejdere i undervisningslokaler og på kontorer.

”Planor MPT er optimal til undervisningslokalerne, da den reducerer blændingen væsentligt. Sammen med et højt lysniveau og en god fordeling betyder det, at øjnene ikke bliver så anstrengte, og på den måde er belysningen med til at forbedre studiemiljøet,” fastslår Keld Bo Jensen.

Udskiftningen af belysningen på Aalborg Universitet vil ske løbende i takt med renovering af eksem-pelvis undervisningslokaler, auditorier, kontorer og gangforløb.

Yderligere oplysninger
Belysningskonsulent Bo Janniche, Thorn Lighting A/S, tlf. 96 33 02 55/40 64 15 60.
Elektroinstallatør Keld Bo Jensen, Aalborg Universitet, tlf. 20 21 00 54.
Local Marketing Manager Vibeke Stokkebro, Thorn Lighting A/S, tlf. 40 64 15 56.

FAKTA: Belysning på Aalborg Universitet

• Thorn har indtil videre leveret mere end 100 Base LED downlights til gangarealer på Aalborg Universitet.
  • De nye Base LED downlights giver over dobbelt så meget lys og en energibesparelse på 30 procent i forhold til den tidligere installation på universitetet.
  • Ved hjælp af en speciel monteringsring kan Base LED nemt tilpasses eksisterende huller til langt de fleste øvrige downlights på markedet, hvilket har gjort udskiftningen på Aalborg Uni-versitet hurtig og nem.
  • I auditorier og studieområder på Aalborg Universitet har Thorn hovedsageligt brugt armaturet Track. Således har Thorn foreløbig leveret mere end 250 meter af forskellige Track-modeller.
  • Det opdaterede Planor MPT armatur er anvendt flere steder i undervisningslokaler og på kon-torer. Armaturet har blandt andet digitale spoler, der giver en jævn dæmpning, ligesom MicroPrism-teknologi (MPT) reducerer blændingen.
  • Thorn har foreløbig leveret omkring 150 Planor MPT armaturer til Aalborg Universitet.

FAKTA: Før- og nu-målinger i gangareal (foto 1 + 2)
Før:
o Armatur: 13W (kompaktrør) downlight med konventionel spole, målt forbrug: 17,6W.
o Luxniveau på gulv: 70 Lux (middelværdi).
o Luxniveau på væg: 40 Lux (middelværdi).
o Lyskildes levetid: Maks. 8.000 timer.

Nu:
o Armatur: Base LED 12W, målt forbrug: 11,7W.
o Luxniveau på gulv: 180 Lux (middelværdi).
o Luxniveau på væg: 160 Lux (middelværdi).
o Lyskildes levetid: Min. 50.000 timer med bevaret lysudbytte på 70 procent.

FAKTA: Base LED

• Base LED er en downlight til alle typer indendørs miljøer.
  • Med kun 12W reducerer Base LED typisk energiforbruget med 50 til 75 procent.
  • En overlegen farveteknik resulterer i et varmt, hvidt lys og en farvegengivelse på 94 Ra.
  • Base LED kan dæmpes til 25 procent.
  • LED-lyskilderne har en forventet levetid på 50.000 timer.
  • Base LED indeholder ikke kviksølv og udsender hverken UV- eller IR-stråling.

FAKTA: Planor MPT

• Planor MPT er et elegant designet nedhængt armatur.
  • MicroPrism-teknologi (MPT) giver en meget effektiv styring af lyset.
  • MPT-optikken retter lyset mod arbejdsområdet, så blænding og refleksioner reduceres.
  • Armaturet er særligt velegnet til områder med computere og undervisningsmiljøer.
  • Det minimalistiske og slanke design passer i formsprog med den øvrige Planor-serie.

FAKTA: Thorn Lighting

• Thorn designer, producerer og markedsfører belysningsløsninger inden for arkitektonisk og teknisk belysning til det professionelle marked. Thorn har siden år 2000 været en del af den østrigske koncern Zumtobel, der er førende på det europæiske belysningsmarked.
  • Thorn Danmark har hovedkvarter og showroom på Holmen i København.