Thorn Lighting

Belysningsvirksomheder tager initiativ til at fremme standardisering af LED-modulers grænseflader

Pressemeddelelse   •   Feb 24, 2010 11:52 CET

En række internationale virksomheder inden for belysningsbranchen – Acuity Brands Lighting, Cooper Lighting, OSRAM, Panasonic, Philips, Schréder, Toshiba, TRILUX og Zumtobel Group (Thorn Lightings moderselskab) – har taget initiativ til at danne Zhaga, et bredt samarbejde, med det formål at udvikle standarder for LED-modulers grænseflader.Efterhånden som den hurtige udvikling i LED fortsætter, vil Zhaga muliggøre udveksling mellem forskellige leverandørers produkter, hvilket opnås ved at definere brugergrænseflader for en række anvendelsesspecifikke belysningsmoduler. Zhagas standarder vil dække de fysiske dimensioner, såvel som de fotometriske, elektriske og termiske forhold.

Zhaga er dannet til fordel for kunderne i forventning om, at standardisering vil modvirke et uoverskueligt marked med uforenelige LED-moduler. Zhagas standarder kan give kunderne tryghed til at specificere og bestille LED-produkter, der problemløst kan udskiftes med andre LED-moduler på markedet. På den måde kan kunden stadig opnå fordele af den fortsatte udvikling i LED-teknologien. Herudover forventes Zhagas standarder generelt at fremme udvikling og konkurrence inden for belysning med LED.

Zhagas medlemsskare vil vokse med deltagelse af andre virksomheder fra belysningsindustrien. Medlemmerne omfatter udbydere af LED-moduler, LED-belysning og leverandører af komponenter så som afkølingssystemer og optikker. Det første møde finder sted i marts 2010, hvor medlemmerne tager de første skridt til en standardisering af grænsefladerne for LED-moduler.

For yderligere information kontakt venligst:

Victoria Elles
Burson-Marsteller