Håndværksrådet

Bhutans premierminister på besøg i Håndværksrådet

Pressemeddelelse   •   Okt 15, 2010 08:36 CEST

Formålet med besøget var bl.a. at bekræfte de mangeårige og tætte bånd, der er etableret mellem Bhutan og Danmark. Samtidig skal besøget give delegationen input til at opbygge et sundt privat erhvervsliv i Bhutan, der er en selvstændig stat i Himalaya mellem Indien og Kina.

Håndværksrådets internationale chef, Jens Kvorning, fortalte delegationen om bl.a. iværksætteri, opbygning af værdikæder, kapacitetsopbygning af SMV-organisationer, faglige erhvervsuddannelser samt hvilke specifikke brancher, der har gode udviklingspotentialer i Bhutan.

Delegationen blev budt velkommen af Håndværksrådets formand, civilingeniør Niels Techen, som i sin tale til delegationen blandt andet udtalte:

"Den vækst, der er nødvendig for at kunne opretholde den velstand, der er i Danmark, er meget afhængig af produktiviteten i de små og mellemstore virksomheder. Derfor er bedre rammer og vilkår for det at drive virksomhed i dagens Danmark et centralt og vigtigt punkt på den politiske dagsorden. Dette selvom mange af de virksomheder, som vi repræsenter, er innovative og omstillingsparate til nye markeder og forretningsområder. Derfor er Deres besøg i Danmark også betydningsfuldt og en øjenåbner for mange i relation til de muligheder, der ligger i samhandel vores lande imellem."

Håndværksrådets internationale afdeling samarbejder med bl.a. Udenrigsministeriet om en bred vifte af udviklingstiltag og erhvervsudvikling på bl.a. markeder, der kan have interesse for små og mellemstore virksomheder. Det er på den baggrund, mødet i Håndværksrådet er kommet i stand. Bhutaneserne er stadigt mere opmærksomme på behovet for at udvikle deres erhvervsliv. Her vil opbygning af erhvervsorganisationer og gode rammer for små og mellemstore virksomheder være en vigtig faktor, og derfor har delegationen valgt at besøge Håndværksrådet som den eneste erhvervsorganisation.

Nationalt lykkeindeks

Bhutan er af mange kendt som landet, der har indført et nationalt lykkeindeks. "På det punkt kan Danmark lære af Bhutan", sagde Håndværksrådets formand i sin tale til delegationen:
"I Danmark taler vi meget om det internationale BNP - et overordnet mål for velstand. Det kan man til tider blive træt af, hvorfor jeg - som beundrer af buddhismen - ikke ville have det ringeste imod, at vi her i Danmark indførte jeres nationale lykkeindeks-begreb. Jeg er nemlig helt sikker på, at der er en sammenhæng mellem et lykkeligt samfund og et velfungerende samfund", sagde formand Niels Techen.

Håndværksrådet er hovederhvervsorganisation for 20.000 små og mellemstore danske virksomheder inden for bl.a. byggeri, industri og service. Håndværksrådet er den eneste danske hovederhvervsorganisation, der udelukkende varetager små og mellemstore virksomheders interesser.

Kontakt

For fotos og yderligere oplysninger kontakt Håndværksrådets kommunikationschef Frederik Faurby på telefon 51 34 43 77.