Dansk Metal

Bliv sikker på nettet

Pressemeddelelse   •   Okt 13, 2010 08:23 CEST

netsikker.nu-Kampagnen sætter i uge 41 (11. oktober – 15. oktober) særligt fokus på sikkerhed på nettet.

I denne uge løber en række kampagneaktiviteter af stablne, der alle har fokus på at hjælpe internetbrugere med at blive mere kritiske i forhold til de oplysninger, de offentliggør på nettet og med at holde deres computer opdateret. Alle aktiviteter er tilrettelagt og afvikles af Videnskabsministeriet og kampagnens samarbejdspartnere, herunder Dansk Metal.

Kampagnen sætter i 2010 fokus på budskaberne: ”Tænk, Blokér, Opdatér.” Herunder ligger forskellige aktuelle problemer inden for informationssikkerhed, som du risikerer at møde i din færden på internettet. Kampagnens ønske er at gøre danskerne mere fortrolige med internettet, og fokuserer derfor på, hvordan du selv kan forhindre, at der sker unødig skade, når du bevæger dig rundt på internettet.

Faglig sekretær i Dansk Metals Uddannelses- og IKT-sekretariat, Torben Andresen Lindhardt, forklarer:

- Kampagnens overordnede mål er at opmuntre danskerne til at være flittige brugere af it og nettet, samtidig med at netadfærden er sikker. It og nettet gør hverdagen nemmere, hvilket alle bør have del i. Dog bør alle danskere også kende til, hvordan de beskytter sig mod spam, virus og tyveri på nettet. Tænk dig om, når du er på nettet. Bloker mails og henvendelser fra folk, du ikke kender og sørg for at dine antivirusprogrammer og andet software er opdateret, siger Torben Andresen Lindhardt.

Dansk Metals bidrag til kampagnen i år en et tv-optagelse af et Update-arrangement om de aktuelle it-sikkerhedsmæssige udfordringer for den enkelte pc-bruger, samt hvordan man bedst beskytter sig mod disse trusler. Udsendelsen vises på tv-stationen dk4 på følgende tidspunkter:

Torsdag den 14/10 2010: 11.30 - 12.30
Fredag den 15/10 2010: 13.30 - 14.30
Søndag den 17/10 2010: 05.30 - 06.30
Fredag den 22/10 2010: 03.30 - 04.30

Herudover vises der også et selvstændigt program kun om etablering og sikring af netværk: Torsdag den 18/10 2010: 19.45 - 20.45 på DK4.

Herudover kan du finde en masse andre gode arrangementer, værktøjer og tips om it-sikkerhed på netsikker.nu 2010 kampagnens hjemmeside.

Besøg netsikker.nu

Sidst opdateret den 12.10.2010Til toppen Her er syv gode råd til bedre it-sikkerhed

1) Anskaf dig et antivirus-program med indbygget spamfilter og firewall - så er du generelt godt beskyttet. Her kan du finde finde en liste med nogle af de mest anbefalede programmer.

2) Opdater alle dine programmer jævnligt og altid, når du bliver bedt om det - på hjemmesiden opdaterdinpc.dk kan du tjekke om din pc er opdateret og få hjælp til opdatering af dine programmer.

3) Sørg for at krypteringen på dit trådløse netværk er slået til. Et trådløst netværk er praktisk at have derhjemme. Du slipper for ledninger og får friheden til at gå på nettet, hvor du vil. Men det vigtigt, at du sikrer dit netværk så godt som muligt. Se hvordan du gør her.

4) Tænk dig godt om når du surfer på nettet - ikke alt er så rosenrødt som det kan se ud til ved første øjekast. Er du f.eks. på udkik efter en vare og falder du over et tilbud der lyder for godt til at være sandt, så gå ud fra at det er svindel. Mange kreditkortsvindlere benytter "lidt for gode" tilbud til at lokke kreditkortoplysninger ud af folk - og du får sandsynligvis ikke en vare ud af handlen - kun en tømt bankkonto!

5) Klik ikke på links i mails fra personer, du ikke kender. Disse kan nemlig være alt fra irriterende spammails eller mails indholdene links, der aktiverer en virus eller en såkaldt trojansk hest, som udgør en stor sikkerhedsrisiko for dig og din computer. I alle tilfælde skal du lade være med at klikke på linket.

6) Vær også opmærksom på indholdet i mails fra afsendere, du kender. Det kan være dit forsikringsselskab eller din bank, som beder dig om at opgive personlige oplysninger, f.eks. dit kortnummer og pinkode. Det gør banker og forsikringsselskaber aldrig på mail, og derfor skal du slette mailen med det samme.

7) Husk at tage backup! Efterhånden ligger de fleste af vores feriebilleder, vigtige dokumenter og andre vigtige ting på vores computere. Ofte er det uerstattelige filer, og dermed også filer vi ikke får igen, hvis computeren går i stykker, bliver stjålet, eller huset brænder. Den nemmeste måde at tage backup på er ved at investere i en ekstern harddisk (husk at placere denne et andet sted end sammen med computeren - opbevar f.eks. backup-harddisk hos en god ven). Du kan også bruge en af de nye internettjenester, som automatisk tager backup af dine filer og lægger dem på en central server.

netsikker nu! er en landsdækkende kampagne, der arbejder for, at danskerne skal blive mere fortrolige med informationssikkerhed. Kampagnen bliver til i et samarbejde mellem Videnskabsministeriet og en lang række danske virksomheder og organisationer, der alle har fokus på danskernes informationssikkerhed. Kampagnen i denne uge.