DR Kommunikation

Bo Skovhus får P2 Kunstnerprisen 2011

Pressemeddelelse   •   Feb 15, 2011 08:28 CET

Koncerthuset, Koncertsalen 30. september 2011 kl. 19:30

Til september afholdes P2 Prisen i Koncerthuset, Koncertsalen, men allerede nu afsløres vinderen af den store kunstnerpris

Når en af årets største musikfester finder sted i Koncertsalen 30. september, bliver det med barytonen Bo Skovhus som hovednavn og prisvinder. Foruden Bo Skovhus kan der ved P2 Prisen opleves en række af Danmarks førende klassiske musikere, der er nomineret til P2 Priserne for årets bedste CD'er, og der gives et bud på en af fremtidens stjerner når det afsløres hvem der får P2 Talentprisen 2011.

Sammen med DR UnderholdningsOrkestret og dirigenten Rolf Gupta tegner Bo Skovhus anden del af P2 Priskoncerten med musik af de to wienerkomponister Gustav Mahler og Franz Lehár.

"Med Bo Skovhus som modtager af P2 Kunstnerprisen 2011 sætter vi i P2 fokus på en af Danmarks mest fremragende klassiske musikere. I kraft af maskulin gennemslagskraft og en stærk psykologisk karaktertegning har Bo Skovhus i mere end 20 år sat et fornemt personligt præg på den internationale operascene i baryton-partier som Greven i Mozarts ’Figaros bryllup’ og titelpartierne i Tjajkovskijs ’Eugen Onegin’ og Alban Bergs ’Wozzeck’. Og som liedsanger har han kastet nyt lys over især Schubert og Schumanns lieder. Det er med glæde og stolthed at vi i P2 via koncerttransmissioner giver et aktuelt indblik i Bo Skovhus’ musikalske bedrifter, og gennem reportager og interviews vil vi bringe lytterne tættere på Bo Skovhus som menneske og kunstner. Og ved selve P2 Prisen vil Bo Skovhus med sange fra Mahlers ’Des Knaben Wunderhorn’ og Lehars operetter give et indblik i wienerkulturens weltschmerz og livsglæde."

Esben Tange, redaktør i P2