FOA

Børn skal ikke være en pengemaskine

Pressemeddelelse   •   Nov 04, 2011 17:29 CET

Når forældre afleverer deres barn i vuggestue eller børnehave, så bør det være det pædagogiske arbejde, der driver institutionen. Ikke multinationale selskaber med profit for øje. Det mener FOA, der opfordrer regeringen til at ændre loven.

Det norske firma Acea vil åbne daginstitutioner i Danmark. Men det er en dårlig idé at lade private firmaer drive daginstitutioner, hvor hovedformålet er at tjene penge på børnene. Det mener FOAs pædagogiske sektor.

”Det lyder jo umiddelbart uskyldigt, når det norske firma siger, at de vil drive daginstitutioner i Danmark for at give børn et bedre tilbud end det kommunale. Men baggrunden er jo en hel anden, nemlig et ønske om at tjene endnu flere penge, end virksomheden allerede gør på de daginstitutioner, de driver i Norge og Sverige,” siger Jakob Sølvhøj, der er formand for FOAs pædagogiske sektor.

FOA opfordrer derfor regeringen til at ændre på dagtilbudsloven, så det ikke bliver muligt for private virksomheder at få store offentlige tilskud til at etablere sig på dagtilbudsområdet.

”De tre regeringspartier og Enhedslisten stemte i sin tid imod loven om udlicitering og imod loven om fri etableringsret for private institutioner. Derfor forventer jeg naturligvis også, at de ændrer på lovgivningen nu, hvor de har mulighed for det,” siger Jakob Sølvhøj.

I Norge er hver anden daginstitution privat og de fire største aktører på markedet har en omsætning på cirka 2 milliarder norske kroner. FOA ser nødigt, at det danske daginstitutionsområde bevæger sig i samme retning.

”Jeg kan simpelthen ikke se, at vi i Danmark kan have en interesse i, at internationale virksomheder skal tjene penge på vores børn.” slutter Jakob Sølvhøj.