BilBasen

Brugte familiebiler stiger 30.000 kroner

Pressemeddelelse   •   Dec 21, 2012 09:52 CET

Du får i dag langt mere for din brugte Ford Mondeo, VW Passat eller Skoda Octavia, end du gjorde for bare et år tilbage.

Den gennemsnitlige handelspris på en tre til fire år gammel Ford Mondeo har i 2012 ligget på 214.000 kroner, og det er 30.000 kroner højere end den gennemsnitlige handelspris for en helt tilsvarende Ford Mondeo sidste år. Udviklingen gør sig generelt gældende for de større familiebiler, som samlet set handles godt 10 procent dyrere i år sammenlignet med 2011.

- Selv om vi har set prisen på nye minibiler rasle ned til langt under 100.000 kroner, så er det stadig en relativ stor udskrivning at købe en ny familiebil. Derfor køber danskerne typisk familiebilen, når den er tre til fire år gammel, og prisen er faldet til det halve, forklarer cheføkonomi i Spar Nord Jens Nyholm.

- Og når udbuddet falder, mens efterspørgslen efter biler med plads til barnevogn og sodavandskasser fortsætter, ja så stiger priserne på de brugte familiebiler, fortsætter han.

Ifølge analysen fra Spar Nord og BilBasen, er der i 2012 alene solgt knap 5.000 nye familiebiler til private danskere, mens danskerne i samme periode har handlet 138.000 brugte familiebiler.

Begrænset december-boom

Omkring nytår bliver bilmarkedet sædvanligvis oversvømmet af knap 50.000 familiebiler, som virksomhederne af hensyn til afskrivningsreglerne som regel afhænder efter tre års ejerskab. Det har typisk presset priserne på familiebiler ned omkring nytår, men det er ikke i samme grad tilfældet i år, fordi virksomhederne i 2009 købte relativt få biler. Derfor er der i år – tre år efter – relativt få, brugte familiebiler til salg.

- I år forventer vi, at virksomhederne afleverer omkring 35.000 familiebiler til salg, og det er 10.000 til 12.000 færre familiebiler, end vi normalt ser i den her periode, pointerer direktør for BilBasen og DBA Biler Morten Heuing.

Sort, diesel og stationcar

Prisstigningerne på de brugte familiebiler fordeler sig ifølge Morten Heuing vidt forskelligt:

- Det er fortsat de brændstoføkonomiske dieselbiler, der er de mest ombejlede, og derfor er det også her, priserne stiger mest, siger han.

- Og blandt dieselbilerne er det klart de sorte og sølvfarvede stationcars, der bliver handlet til de højeste priser, fortsætter han.

Generelt har danskerne i 2012 købt rekordmange biler. Salget af nye biler ventes at lande på hele 175.000, mens 550.000 brugte biler forventes at skifte hænder i 2012.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Cheføkonom, Jens Nyholm, Spar Nord. Tlf. 2527 1372 eller jny@sparnord.dk

Journalist, Jan Lang, BilBasen. Tlf. 3017 7781 eller janl@bilbasen.dk

Pressechef, Leif Lind Simonsen, Spar Nord. Tlf. 2527 0330 eller lsi@sparnord.dk

BilBasen er Danmarks største bilsite med formidling af køb og salg af alle typer af biler. Hjemmesiden startede i 1998 som en internetversion af den trykte publikation Bil Markedet. I dag er BilBasen en forretningsenhed i koncernen eBay Classifieds Group med mere end 500.000 besøgende hver måned. BilBasen er indholdsleverandør af bilstof til nogle af Danmarks ledende medier inden for motorbranchen.