Coop

Citrus er sæsonens nye sunde sællert

Pressemeddelelse   •   Nov 25, 2010 11:56 CET

Danskernes stigende bevidsthed om deres egen sundhed får salget af citrusfrugter til at stige kraftigt. For nogle typer er der tale om en eksplosiv stigning.

Den mest solgte citrusfrugt er klementiner, der i højsæsonen (november-december) udgør cirka 20 procent af det samlede frugt salg i Coop. Dermed er det den største enkeltvare i denne periode i frugtafdelingerne.

Men nogle af de mindre kendte citrusfrugter vokser i disse år meget kraftigt. Størst er væksten for Pomelo, der har sæson fra november til marts. Salget af Pomelo er det seneste år vokset med 300 procent i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma.

"Pomeloen er fyldt med C-vitaminer og har en smag, der både er sød og syrlig. Vi kan se, at i takt med at flere kunder prøver denne frugt, så breder interessen sig yderligere. Så vi forventer også, at salget i denne sæson vil vokse med 200-300 procent," siger kategorichef Jens Henrik Aavang, Coop.

En anden citrusfrugt i stærk vækst er lime, som bruges meget til drinks, og det gav en vækst på 12 procent sidste år. Det er salget af økologisk lime, der driver væksten, med en stigning på 55 procent i sidste sæson.

"De økologiske vokser så stærkt, fordi skrællen kan anvendes til madlavning, da de ikke er overfladebehandlet. Vi venter, at salget stiger med yderligere 5-10 procent i år," siger Jens Henrik Aavang.

Den stigende interesse for citrusfrugter er baggrunden for, at de 1200 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma i denne uge indleder et fremstød for i alle grøntafdelingerne. En ny citrusfrugt guide er udarbejdet med information og inspiration, og den kan fås gratis i butikkerne.

Pjecen om citrus kommer som led i Coops forstærkede indsats for sæsonens bedste frugt og grønt. Tidligere er der kommet pjecer om æbler, salat og rodfrugter.

Yderligere information: Kategorichef Jens Henrik Aavang, 4386 4091/ 5159 4091