DR Kommunikation

Claus Dalby bliver hædret for sit havearbejde

Pressemeddelelse   •   Okt 12, 2010 10:59 CEST

Prisen, der består af et kontant pengebeløb på 25.000 kroner og bronzeskulpturen ’De kurtiserede traner’, bliver overrakt til Claus Dalby søndag den 24. oktober ved Haveselskabets Høstmarked i Haveselskabets Have ved Frederiksberg Runddel.

Ifølge Havekulturfonden modtager Claus Dalby prisen ”for sin evne til at få rigtigt mange haveejere op af stolen og ud til et aktivt liv i haverne.” Og det gælder uanset, om der er tale om Claus Dalbys virke som tv-vært for haveprogrammer, som havebogsforfatter eller som ”haveblogger” på internettet.

Kan stadig ses på dr.dk
Claus Dalby var først vært på ’Drivhusdrømme’ på DR2 i 2009, og udsendelserne ’Drømmehaver’ fra i år blev først vist på DR2, ligesom DR1 har sendt flere af dem sommeren over. Udsendelserne kan fortsat ses på www.dr.dk/nu.

Ført ind i haveverdenen i Hune
På sin egen hjemmeside lægger Claus Dalby ikke skjul på, at det er lidt et tilfælde, at han gik ”havevejen”:

”Min ’havekarriere’ begyndte i 1995, hvor jeg mødte blomstermaleren Anne Just fra Hune, der – som de fleste ved – døde i det tidlige forår 2009. Det var nemlig via hende, jeg blev ført ind i havelivets magiske univers, og hen ad vejen blev min livsbane ledt i en retning, jeg slet ikke havde drømt om,” skriver han.

Havekulturfondens formal er at fremme havekulturen, som det hedder, og ordet ”have” skal forstås i den videst mulige betydning som beplantning i forbindelse med bebyggelse.

Søren Ryge fik den første
Skulpturen, som Claus Dalby nu får, er skabt af kunstneren Helen Schou, der levede fra 1905-2006. Havekulturfondens Hæderspris er blevet uddelt hvert år siden 1993, hvor en anden DR-medarbejder – Søren Ryge Petersen – fik den allerførste have-hæder.