Codan Forsikring

Codan støtter sårbare ældre med én million kroner

Pressemeddelelse   •   Jun 17, 2013 11:54 CEST

Codan Forsikring donerer i år én million kroner til aktiviteter målrettet ældre, der har brug for lidt ekstra støtte og omsorg i hverdagen. Pengene skal blandt andet gå til at iværksætte og drive mad- og måltidsaktiviteter, historiefortælling på plejehjem og en besøgshunde-ordning. Donationen sker via Codans social-humanitære pulje, der er etableret i samarbejde med Ældre Sagen.

Som et nyt initiativ etablerede Codan i 2012 virksomhedens social-humanitære pulje til støtte af Ældre Sagens aktiviteter for sårbare ældre. Efter en succesfuld opstart sidste år, hvor Codan donerede 400.000 kroner til Ældre Sagens lokalafdelinger, har Codan i år valgt at forhøje donationen til én million kroner.

”Codans midler giver os mulighed for at støtte nye aktiviteter blandt de frivillige, der gør en forskel i hverdagen for ældre mennesker. Det kan eksempelvis dreje sig om ældre, der føler sig ensomme - eller om mennesker med demens, “siger Peter Lindblad, der er social-humanitær konsulent i Ældre Sagen

”Det frivillige arbejde, der udføres i Ældre Sagen, er fantastisk. Og da vi kunne se, at vores donation virkelig gjorde en forskel ude i lokalafdelingerne sidste år, har vi valgt at forhøje beløbet i år,” siger Marianne Stigborg, ansvarlig for samarbejdet med Ældre Sagen hos Codan Forsikring.

Besøgshunde og gode historier
Codans søgepulje skal, ligesom i 2012, støtte aktiviteter målrettet ældre, der har brug for ekstra omsorg og støtte. Som et nyt initiativ i år vil Codans social-humanitære pulje også gå til at støtte fire konkrete indsatsområder, der kan søges om i lokalafdelingerne. De fire indsatsområder er henholdsvis besøgshunde på plejehjem, historiefortælling, mad- og måltidsaktiviteter samt sorg og livsmod.

”Vi har sammen med Ældre Sagen i år valgt at målrette en del af vores donation til fire specifikke temaer, som Ældre Sagen har god erfaring med. Temaerne skal ses som inspiration til det lokale arbejde. Og fælles for de fire aktiviteter er, at de spreder glæde og nærvær – for eksempel glæden ved at klappe en glad hund, glæden ved at dele et måltid med en ny ven, glæden ved at fortælle og lytte til livshistorier, og ikke mindst vigtigheden af, at man kan dele sin sorg og få hjælp til at få modet på livet tilbage,” siger Marianne Stigborg.

De nye ’temapakker’ vil bestå af midler til at starte og gennemføre et lokalt kursus inden for et af indsatsområderne, en ekstern underviser samt hjælp til PR og formidling af kurset. En temapakke kan for eksempel bestå af hjælp til at arrangere en spiseklub i lokalafdelingen eller besøg af besøgshunde på det lokale plejehjem.

Temapakkens specifikke indhold udformes i et samarbejde mellem lokalafdelingen og de social-humanitære konsulenter.

Ældre Sagens lokalafdelinger kan søge om midler til temapakkerne på aeldresagen.dk

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Codan Forsikring A/S
Kia Pedersen, kommunikationskonsulent
Tlf.: 33 55 58 76, mobil: 30 37 85 28
E-mail: kip@codan.dk

For kundehenvendelser

Kontakt os på:Tlf.:33 55 55 50

Om Codan Forsikring A/S

Codan Forsikring er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA. Dermed er Codan en del af et af verdens største forsikringsselskaber med ca. 17 millioner kunder og 23.000 medarbejdere. Læs mere om Codan på www.codan.dk. Følg os på Facebook www.facebook.com/codanforsikring eller LinkedIn www.linkedin.com/company/codan-forsikring