Danish Fashion Institute

Copenhagen Fashion Week bliver endnu grønnere

Pressemeddelelse   •   Aug 05, 2013 16:22 CEST

Når modeugen i denne uge indtager København, er det med en række initiativer, der sætter fokus på bæredygtige løsninger og samfundsansvar. Danish Fashion Institute viser forskellige bud på bæredygtige løsninger på nogle af de miljømæssige udfordringer, der er omkring modebranchen.

Tøj kan bruges igen og igen
Hver dansker konsumerer 16 kg. tøj pr. år. Fremstillingen af det ’koster’ 58.000 liter vand, 48 kg. kemikalier og 6.400 MJ energi. Nye tal fra Deloitte viser, at 80% af det tøj, vi smider ud rent faktisk har 75% af dets levetid tilbage. Tøjet repræsenterer således en værdi, hvis det genanvendes. Med baggrund i dette har Danish Fashion Institute taget initiativ til at arrangere et kæmpe byttemarked på Rådhuspladsen under modeugen i samarbejde med Københavns Byttemarkeder og World Perfect. Således inviteres alle, kvinder som mænd, til at dukke op til ”Fashion Exchange Market” den 10. august kl. 10.00-16.00 med deres eventuelle impulskøb eller det tøj, der hænger bagerst i skabet, og bytte det til andre spændende styles – vel og mærke uden bruge en krone. Hvis man er heldig, kan man gå hjem med tøj fra en af flere kendte stilikoner som Andrea Elisabeth Rudolph, Christiane Schaumburg-Müller, Camille Jones og Sara Bro, som donerer noget af deres eget tøj til anledningen.

Ida Auken, som åbner Fashion Exchange Market officielt kl. 12.00, udtaler: ”Jeg er glad for at få lov til at åbne byttemarkedet, så vi kan få genbrugt mere af det tøj, der ellers bliver smidt ud. Modeindustrien er blandt de industrier, der i sin produktion trækker tungest veksler på sundhed og miljø. Derfor er det helt oplagt, at modeindustrien er med til at tage ansvar for at deres produkter får et længere liv.”

Et skridt mod grønnere butikker
Et andet grønt modeugeinitiativ er ”The Green Walk”, som er navnet på en rute gennem Københavns shoppinggader, der hylder de butikker, der gør noget særligt for miljøet. Tirsdag den 6. august kl. 9.45-11.45 går Teknik- og Integrationsminister Ayfer Baykal og direktør i Danish Fashion Institute Eva Kruse ruten, og sammen vil de besøge butikkerne H&M, David Andersen og luksusgenbrugsbutikken O-S-V, som er på listen over københavnske butikker, der i større eller mindre omfang har taget bæredygtighed til sig.

Butikkerne er glade for opmærksomheden fra kommunen og fra Danish Fashion Institute, og Catarina Midby, Head of Fashion & Sustainability Communication, fra H&M udtaler: ”Vi ser frem til at fortælle om de initiativer, H&M gør for at blive mere bæredygtige gennem vores Conscious Collection og vores nye retursystem, hvor alle kan levere brugt tøj til H&M butikkerne og få rabat ved køb af nyt.”

Modeugen kører miljøvenligt
Som noget nyt har Copenhagen Fashion Week indledt et samarbejde med biludlejningsfirmaet Sixt og bilproducenten Nissan, som denne sæson er modeugens officielle transportpartner. Således bliver det en i år en flåde af Nissans CO2-neutrale ”Leaf”-biler, der kommer til at transportere flere af modeugens prominente internationale gæster rundt fra show til show. Nissan Leaf er den første moderne elbil, der blev kåret som årets bil i Europa i 2011.

”Jeg synes, det sender det helt rigtige signal, at vi som modeuge sørger for gennem alle led, vi kan, at minimere den miljømæssige belastning, og når bilerne så tilmed er smarte at se på, går alt jo op i en højere enhed”, siger Eva Kruse, direktør i Copenhagen Fashion Week og Danish Fashion Institute.

Danish Fashion Institute (DAFI) er en netværksorganisation etableret af den danske modebranche i 2005. Formålet med DAFI er at facilitere et omfattende netværk, som skal udvikle, fremme, markedsføre og drive dansk mode fremad, således at dansk mode styrkes på den internationale scene. For jo stærkere dansk mode står i udlandet og jo mere international opmærksomhed vores branche vinder, des bedre sikrer vi også udviklingen af en stærkere og mere konkurrencedygtig modebranche.