Dagrofa

Dagrofa og købmænd investerer millioner i SPAR-kæden

Pressemeddelelse   •   Apr 29, 2016 12:02 CEST

Dagligvarekoncernen Dagrofa fortsætter udviklingen, opgraderingen og investeringen i sit butiksnet og sine købmænd. Turen er nu kommet til SPAR, hvor 121 købmandsbutikker får tilført en tocifret million investering.

Dagrofa er midt i en stor strategisk udvikling og vækstplan, hvor forretningen og massive investeringer er rettet ind mod detailkæderne. Efter moderniseringen af discountkæden KIWI og sidste års lancering af fødevaremarkedet MENY er turen nu kommet til at give købmandskæden SPAR et stort løft. Det sker med en tocifret millioninvestering i det lokale handelsliv i mange mindre byer sammen med landets SPAR-købmænd.

Ud over betydelige investeringer i butikkernes inventar og nye produkt- og servicetilbud til kunderne har Dagrofa lagt en stor indsats i at skærpe SPAR-kædens profil. Alle SPAR-købmænd og mere end 2.000 medarbejdere har over de sidste uger deltaget i såkaldte bootcamps for at få kædens nye identitet og position i dagligvarehandlen under huden. Og fra fredag den 29. april skyder kæden en omfattende marketingkampagne i gang, som både vil markere SPAR betydeligt i lokalsamfundene og i nationale medier som TV og aviser.

”Populært sagt så gør vi nu op med idéen om, at provinsen er under afvikling. I en tid hvor mange har afskrevet handelslivet i de mindre byer, investerer vi i stedet i købmanden, som har en vigtig funktion for lokalsamfundene. Flertallet af SPAR-kædens købmandsbutikker er placeret i mindre lokalsamfund, og det er et særkende for SPAR i forhold til andre dagligvarekæder, at den lokale butik er et væsentligt aktiv i lokalsamfundet. Det er den samhørighed, vi nu styrker med vores nyudvikling af SPAR”, siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa.

Ud over at forsyne over 700.000 danskere, der bor på landet og i de mindre bysamfund, med madvarer og daglige fornødenheder udfylder SPAR-købmanden også en række funktioner, der er nødvendige for de mindre lokalesamfunds overlevelse. Eksempelvis funktionen som posthus, madudbringning til ældre og handicappede, apotekerudsalg, blomsterhandler og kontakten til kommunen.

Netop derfor bakker mange bysamfund og beboere i butikkernes opland stærkt op om deres lokale SPAR-købmand for at sikre butikkens liv i den hårde konkurrence med bl.a. discountkæder og storcentre omkring de større byer.

På fornavn med købmanden

I slutningen af april måned byder alle landets 121 SPAR-købmænd fra morgenstunden indenfor til deres opgradererede butikker, hvor det lokale og personlige er sat i højsædet. Nyheden markeres med et opsigtsvækkende navneskifte.

“Som et konkret udtryk for SPAR-købmandens forankring i lokalsamfundet skifter SPAR-butikkerne navn til købmandens fornavn. De personlige relationer omkring SPAR og købmanden som en af de lokale er så stærke, at faste kunder i forvejen bruger købmandens fornavn som synonym med butikken. Det vil vi gerne kvittere for og skilte med på facaden”, siger kædedirektør i SPAR, Allan Kristoffersen.

Samtidig introduceres en række nye tilbud til forbrugerne. Lige som de fremover nemt og enkelt vil kunne navigere efter tilbudsvarer på butikkens (meget) gule endegavle og i et langt mere fokuseret fødevaresortiment. Endelig har butikkerne fået løftet hele frugt- og grøntafdelingen, og så introducerer SPAR nye, nemme måltidsløsninger til de travle familier, der har brug for en hurtig løsning, samt nyt kvalitetsbagerbrød og bagværk.

For mere information

Kontakt venligst Allan Kristoffersen, kædedirektør i SPAR, tel. 41 99 35 47

Jørgen Nielsen, direktør i Dagrofas købmandshus, tel. 21 62 34 35

Følg vores nyheder på www.mynewsdesk.dk/dagrofa.

Dagrofa koncernen omsætter for ca. 20 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.000 ansatte. Koncernen består i dag af profilhusene MENY, KIWI, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt Foodservice Danmark og Dagrofa Logistik.