Whirlpool

Damp grøntsagerne og bevar vitaminerne

Pressemeddelelse   •   Dec 13, 2012 14:39 CET

Du ved sikkert, at du minimum skal spise 600 gram frugt og grønt dagligt for at få nok vitaminer og mineraler. Du er sikkert også klar over, at størstedelen af den grønne kost skal bestå af grøntsager. Men vidste du, at størstedelen af vitaminerne risikerer at gå tabt, hvis ikke du tilbereder grøntsagerne korrekt? Ifølge ernæringsekspert, Anne Dahl Lassen, fra DTU Fødevareinstituttet er kogning en af de helt store syndere:

"En del vigtige vitaminer og mineraler går tabt, når grøntsager opvarmes og koges i vand. I grøntsager med store overflader, som eksempelvis broccoli, kan hele 40-60 % af de vandopløselige vitaminer som C-vitamin, B1-vitamin og B6-vitamin gå tabt."

Fødevarestyrelsen anbefaler i stedet, at man damper sine grøntsager. Et råd, Anne Dahl Lassen bakker op om: "Ved dampning bevarer vi flere vitaminer og mineraler, da vi undgår at de går tabt i vandet. Et andet plus er, at de dampede grøntsager efter manges mening smager bedre. Så der er altså mange fordele ved at dampe sine grøntsager," siger hun.

Nemt at bevare vitaminerne i mikrobølgeovnen

Det lyder måske besværligt at skulle til at dampe grøntsagerne i stedet for bare at lade dem passe sig selv i en gryde med kogende vand. Men sådan behøver det ikke at være. Hvidevareproducenten Whirlpool har nemlig udviklet en teknologi, der gør det nemt at dampe grøntsager i mikrobølgeovnen ved hjælp af dampfunktionen "Steam". Med et enkelt tryk på en knap kan du nu tilberede sunde og lækre grøntsager uden at skulle bekymre dig om vitaminindholdet.

"Steam-funktionen i Whirlpools mikrobølgeovne tilbereder grøntsagerne ved en lavere temperatur. Dermed bevarer man en større mængde vitaminer, mineraler og kostfibre, som ville trænge ud i vandet ved kogning. Og så forbliver grøntsagerne sprøde, velsmagende og saftige," forklarer Carsten Nederup, Commercial Manager i Whirlpool Danmark.

Et sundt liv betyder dog ikke, at du skal gå på kompromis med dit køkkens æstetik. Whirlpools mikrobølgeovne er nemlig stilrene og elegante i udtrykket og findes både som fritstående modeller og som indbygningsmodeller. De fleste mikrobølgeovne fås i børstet stål og er designet med glatte glasruder, der ikke blot giver et smart og minimalistisk udtryk, men også er nemme at rengøre.

Dampfunktionen "Steam" findes i følgende Whirlpool mikrobølgeovne:

- Fritstående modeller: GT 286, MAX 39, JT 369 og JT 379, priser fra DKK 1.995,-

- Indbygningsmodeller: AMW 831, AMW 834, AMW 842, AMW 848, priser fra DKK 8.995,-

For yderligere information, kontakt venligst: Carsten Nederup, Whirlpool Danmark, tlf. +45 61 63 84 78, mail: carsten_nederup@whirlpool.com

Mikkel Riis-Jørgensen, Geelmuyden.Kiese, tlf. +45 20 77 12 81, mail: mrj@geemluyden-kiese.dk

Besøg venligst Whirlpools presserum for billeder eller kontakt Mikkel Riis-Jørgensen.

Fakta om Whirlpool

Whirlpool Corporation er verdens største hvidevarevirksomhed (køleskabe, frysere, vaskemaskiner, tørretumblere, mikrobølgeovne, komfurer, emhætter og ovne). Whirlpool omsatte i 2008 for over 17 mia. USD i 170 lande. Virksomheden har over 67 000 medarbejdere samt produktion og tekniske udviklingscentre cirka 67 steder rundt om i verden. Virksomheden markedsfører og sælger Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Bauknecht og andre store varemærker i næsten alle lande i verden. Hovedkontoret ligger i Benton Harbor, Michigan.

I Europa har Whirlpool opereret siden 1989, og Whirlpool's European Operations' Centre ligger i Comerio, Italien. Whirlpool Europe har over 14000 personer ansat. Virksomheden har salg i flere end 30 lande og produktion i syv lande. I dag er Whirlpool Europas mest solgte hvidevaremærke.

Whirlpool har været i Danmark siden 1989, hvor Whirlpool Nordic åbnede sit første salgskontor i København. I Danmark har Whirlpool eksisteret som varemærke siden 1989. Først i kombination med Philips under navnet Philips-Whirlpool, men siden 1991 som selvstændigt varemærke efter at Whirlpool Corporations overtog virksomheden 100%.Yderligere information om virksomheden findes på www.whirlpoolcorp.com og www.whirlpool.dk