Danisco A/S

Danisco offentliggør nye LCA-resultater og lancerer XIVIA™

Pressemeddelelse   •   Okt 04, 2010 11:11 CEST

Livscyklusvurdering: Miljøpåvirkningen af Daniscos træbaserede, integrerede system (DWB) svarer til blot 1-16% af påvirkningen af den konkurrerende hydrolyseproces for biomasse (BHP), en produktionsmetode baseret på majskobler.

Danisco offentliggjorde i dag resultaterne af en livscyklusvurdering af xylitol – en uafhængig undersøgelse af miljøpåvirkningen af 1000 kg krystallinsk xylitol fremstillet på basis af Daniscos træbaserede system (DWB) og den tilsvarende påvirkning ved anvendelse af hydrolyse af biomasse (BHP) baseret på majskobler.

Lancering af XIVIA™

I forbindelse med offentliggørelsen af livscyklusvurderingen meddelte vi også, at xylitol fremstillet på basis af vores træbaserede, integrerede system nu markedsføres under navnet XIVIA™.

XIVIA™ symboliserer to af Daniscos største styrker inden for xylitolproduktion: videnskaben og naturen.

”Livscyklusvurderingen viser tydeligt, at XIVIA™ er en langt mere bæredygtig sukkererstatning end xylitol fremstillet på basis af majskolber. Miljøpåvirkningen fra xylitolproduktion baseret på majskolber og biomassekonceptet er væsentlig højere i alle de 15 miljøkategorier, der blev analyseret i undersøgelsen,” siger Business Director James Dedman, Polyols, Danisco.

”Undersøgelsen viser også, at DWB-systemets lavere miljømæssige påvirkning ikke kun skyldes anvendelsen af sidestrømme fra træmasse som råmateriale. Desuden er DWB-systemet i det hele taget meget mere effektiv med et væsentligt lavere forbrug af kemikalier, råmaterialer og energi og udgør samtidig en mindre affaldsbyrde for miljøet,” forklarer James Dedman.

En mere bæredygtig løsning for kunder og forbrugere

”Den væsentligt lavere miljøpåvirkning er interessant fra et forretningsmæssigt synspunkt, især for virksomheder, der ønsker, at de sukkererstatninger, de anvender til at skabe sundere og mere næringsrige produkter, i højere grad er baseret på bæredygtighed. Den integrerede produktionsproces, der anvendes i forbindelse med XIVIA™, gør en afgørende forskel og giver en potentiel konkurrencemæssig fordel,” udtaler Executive Vice President Stéphane Constant, Sweeteners Division. ”Det kan især have betydning for forbrugerprodukter med et højt indhold af xylitol, fx sukkerfrit tyggegummi og slik,” tilføjer Stéphane Constant.

Udgivet af Danisco A/S, Communications, Langebrogade 1, Postboks 17, 1001 København K Tlf.: 32 66 20 00 • Fax: 32 66 21 75 • info@danisco.comwww.danisco.com

Danisco har fokus på bæredygtighed

”I Danisco er bæredygtighed grundpillen i vores værdiskabende produkter. Det omfatter innovative, biobaserede ingrediensløsninger, der hjælper vores kunder med at markedsføre produkter, der er til vedvarende gavn for det samfund, vi lever i – i dag og i fremtiden,” understreger Fabienne Saadane-Oaks, President BioActives. ”XIVIA™ passer godt til koncernens udbud af bæredygtige produkter,” konkluderer Fabienne Saadane-Oaks.

Yderligere oplysninger fås på www.xivia.info.

For yderligere information:

Sarah-Jane Jumppanen, BioActives