Danisco A/S

Danisco opfylder udækket behov inden for konserveret halalkød

Pressemeddelelse   •   Okt 29, 2010 10:47 CEST

Daniscos udvalg af TEXEL® kødmodnings- og overfladekulturer til kødkonservering får nu en ekstra fordel ved, at vores fabrik i Dangé Saint Romain i Frankrig er blevet halal-certificeret. Kulturerne, der kan dokumenteres at give god smag, farve og konsistens til konserveret kød i hele holdbarhedsperioden, kan nu også anvendes til halalkød.

Hele Daniscos udvalg af kødkulturer i Europa er i dag blevet certificeret af MUI, Indonesiens øverste gejstlige organ, der sætter den globale halal-standard.

Stort markedspotentiale Der er store fordele at hente for fødevareproducenterne. Ifølge Euromonitor skønnes der at være en voksende muslimsk befolkning i Europa på 25-30 mio., som udgør et stort markedspotentiale.

”Som med al anden kvalitet er der stigende efterspørgsel efter halal-certificerede produkter, og der er stadig mangel på almindelige, halal-mærkede fødevareprodukter,” siger Product Service Manager Laurent Zindel, Danisco. ”Certificeringen af vores fabrikker hjælper os til at give vores kunder det bedst mulige valg.”

Stort anvendelsesområde TEXEL®-kulturer er velegnede til konserverede kyllinge- og oksekødsprodukter, herunder bresaola og den tyrkiske, fermenterede specialitet ”sucuk”. I Tyrkiet vokser markedet for disse pakkede kødprodukter med ca. 7,5% om året.

Overholdelse af halal-krav Daniscos halal-serie omfatter CHOOZIT™ Cheese Cultures, YO-MIX™ Yogurt Cultures, TEXEL® Meat Cultures og Carlina™ og Marzyme® koaguleringsmidler. Udover fabrikken i Dangé Saint Romain har vi halal-certificerede fabrikker i Vinay, Sassenage og Epernon, Frankrig, og i Niebüll, Tyskland. Derudover pågår en certificeringsproces på vores fabrik i Madison, USA.

Yderligere information:

Richard Donovan, Communication Manager, richard.donovan@danisco.com, tlf. +33 1 5660 4700