Danisco A/S

Danisco udvider sortiment til halal-mejeriprodukter

Pressemeddelelse   •   Okt 29, 2010 11:34 CEST

Danisco tilbyder producenter nye muligheder for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter halal-mærkede mejeriprodukter. En række internationalt anerkendte halal-certificeringer på flere fabrikker gør det muligt for Danisco at tilbyde et bredt udvalg af halal-kulturer til brug i produktion af ost og yoghurt samt halal-ostekoagulanter. Målet er at give producenterne øget fleksibilitet i produktionen af fødevarer, der kan accepteres af muslimer, som udgør 25% af verdens befolkning. Daniscos halal-certificering af godkendt af MUI, Indonesiens øverste gejstlige organ, der sætter den globale halal-standard.

Voksende marked for halal-godkendte valleprodukter Ifølge nyhedstjenestensten HalalFocus har det voksende globale marked for halal-produkter en samlet værdi af 632 mia. US-dollar. Osteproducenter kan derfor få store fordele af halal-certificeringen af Daniscos CHOOZIT™ Cheese Cultures. ”Halal-kulturer er en forudsætning for halal-godkendt valle, der giver osteproducenter flere muligheder, når de sælger valleprodukter til det voksende marked for halal-fødevarer,” siger Caroline de Lamarlière, Global Product Manager for ostemodningskulturer. Den årlige værdivækst i Indonesiens import af valleprodukter, som de amerikanske fødevaremyndigheder vurderer til mere end 20%, er et godt eksempel på markedspotentialet for halal-produkter.

Mulighed for at imødekomme efterspørgslen efter yoghurt Halal-certificeringen af Daniscos YO-MIX™ Yogurt Cultures giver også store muligheder inden for gærede mejeriprodukter, som Sonia Huppert, YO-MIX™ Global Business Director, forklarer:

”Vi er nu bedre rustet til at hjælpe producenterne med at dække den traditionelt høje efterspørgsel efter yoghurt- og drikkeyoghurtprodukter på det voksende halal-marked i Nordafrika, Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet og ikke mindst de vestlige lande, hvor vi ser betydelig vækst.”

Overholdelse af halal-krav Daniscos halal-serie omfatter CHOOZIT™ Cheese Cultures, YO-MIX™ Yogurt Cultures, TEXEL® Meat Cultures og Carlina™ og Marzyme® koaguleringsmidler. Senest har Daniscos fabrik i Dangé Saint Romain i Frankrig opnået halal-certificering. Derudover har fabrikkerne i Vinay, Sassenage og Epernon i Frankrig og Niebüll i Tyskland opnået halal-certificering. Og en certificeringsproces er igangsat på vores fabrik i Madison, USA.

Yderligere information:

Richard Donovan, Communication Manager, richard.donovan@danisco.com, tlf. +33 1 5660 4700