TUI Denmark

Danske familier er pressede på tiden

Pressemeddelelse   •   Mar 18, 2015 11:58 CET

Vi har travlt med arbejde og kørsel til skole og fodbold, når ungerne ikke lige er i institutionen. Debatten om balancen mellem arbejde og fritid kører på højeste blus herhjemme, og 3 ud af 4 børnefamilier siger nu i en ny undersøgelse fra Star Tour, at de har sværere ved at finde kvalitetstid til familien i hverdagen.

Den udvikling kan man også mærke i rejsebranchen, hvor de danske rejsende er blevet mere tidsbevidste.

- Vi oplever at have markant mindre tid til familien i hverdagen. Det gør feriedagene endnu vigtigere, fordi det er her, vi rigtig skal være sammen med børnene. Det stiller så også høje krav til os rejsearrangører, fordi der jo ikke må gå et minut til spilde, siger Nikolai Johnsen, pressechef i Star Tour.

Forholdet mellem fritid og stress blev i juni 2014 analyseret af Rockwool Fonden, der viser, at især forældre med børn under 7 år føler sig stressede. I særdeleshed er det kvinder med små børn, der i 70 % af tilfældene har stress inde på livet. Det forhold er charterarrangørerne meget bevidste om og sikrer, at indretningen af hotellerne kan sætte familierne i bedre stand til at slappe af sammen. Ifølge Star Tours undersøgelse er det største trækplaster for ferien nemlig ikke kun at opleve varmere himmelstrøg, men i højere grad at få mere tid sammen med børnene.

- Tidligere tog børnefamilierne mere på ferie for at opleve andre kulturer, men i dag handler ferien i langt højere grad om at købe sig tid. Man kan sige, at familiehotellet er blevet et anti-stresscenter, hvor alle faciliteterne er til stede for at give forældrene mere tid sammen med deres børn, forklarer Nikolai Johnsen.

Han fortæller desuden, at dan Haanske familier typisk begynder at tage på charterferie omkring de 29 år, hvor effektiviteten i en tryg og overskuelig rejse fra A til B er tiltrækkende for en nybagt børnefamilie.

Af alle faciliteter på ferien peger børnefamilierne på poolområdet som det vigtigste. Det forhold ligger godt i tråd med det faktum, at charterhotellerne i de seneste år har investeret store summer i at udvikle større pools, flere solstole og kreative legeområder. Star Tour har udviklet familiekonceptet Blue Village, hvor alle dele af hotellets indretning skal understøtte forældrenes mulighed for at tilbringe kvalitetstid sammen med børnene.

Star Tour forventer i år at sende 100.000 børn i alle aldersgrupper af sted på charterferie, og i påsken rejser 2.000 familier af sted på charterferie med Star Tour.

Billeder af børnefamilier

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.