Codan Forsikring

Danske hjem bugner af computere og andre gadgets

Pressemeddelelse   •   Sep 09, 2014 17:12 CEST

Danske familier har i gennemsnit over tre computere i husstanden og i seks ud af ti familier har børnene deres egen computer. Det viser en undersøgelse foretaget for Codan. Undersøgelsen viser også, danske børn ikke har mange restriktioner i forhold til brugen af computere. 87 % af danske forældre lader børnene bruge familiens computere, og mere end halvdelen af forældre sætter ikke begrænsninger for den tid, børnene bruger foran skærmen.

Computere, smartphones og andre elektroniske gadgets fylder mere og mere i danske hjem. En undersøgelse foretaget af analysebureauet Advice A/S for Codan viser, at 98 % af danske familier har én eller flere computere, og at børnene i seks ud af ti (62 %) familier har deres egen computer.

Fædre laver færre regler end mødre for skærmtid
Mere end halvdelen af de danske forældre (55 %) sætter ikke begrænsninger for den tid, børnene bruger foran skærmen. Der er dog forskel på, hvordan fædre og mødre sætter grænser. Godt seks ud af ti fædre (59 %) siger, at de aldrig begrænser deres børns skærmtid, mens kun halvdelen af mødrene begrænser den tid, børnene må bruge ved skærmen.

”Vi må acceptere, at gadgets er en del af vores liv – det viser vores undersøgelse tydeligt,” siger Unn Wakefield, der er produktdirektør for privatforsikring hos Codan. ”Og de er blevet så stor en del af vores liv, at det hurtigt kan løbe op i store beløb, når sønnike taber iPad’en på gulvet for anden gang. Vi oplever, at mange familier ikke er klar over eller har en tendens til at overse, at disse skader i nogle tilfælde bliver ’slugt’ af selvrisikoen på indboforsikringen, og derfor kan det i sidste ende blive en dyr affære,” siger Unn Wakefield.

Unn Wakefield opfordrer derfor til, at familier med mange gadgets får et bedre overblik over gadget-parken og vurderer, om forsikringen passer til udstyrsniveauet.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført for Codan af analysebureauet Advice A/S i juni 2014. Der er i alt gennemført 1.055 CAWI-interview med voksne danskere med hjemmeboende børn under 18 år.

Codan Forsikring er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA. Dermed er Codan en del af et af verdens største forsikringsselskaber med ca. 20 millioner kunder og 23.000 medarbejdere. Læs mere om Codans arbejde på http://www.codan.dk