Halfdan Timm ApS

Danske regler skræmmer virksomhederne til Sverige

Pressemeddelelse   •   Dec 08, 2013 23:02 CET

I Danmark er reglerne meget strikse og afgifterne meget høje. Det inddriver penge til statskassen, men det er samtidigt med til at skabe et miljø, der er fjendtligt for erhvervslivet og de danske iværksættere.

Det er iværksætterne Emil Eriksen og Rasmus Holdt med Elekcig.dk og Mads Lønnberg med Nøddebazaren to gode eksempler på.

Emil Eriksen og Rasmus Holdt startede i december 2012 e-cigaretwebshoppen Elekcig.dk. Herfra fik de hurtig succes og sendte mange tusinde e-cigaretter og kartoner med e-væske ud fra deres aalborgensiske hovedkvarter. Desværre for Elekcig.dk er den danske lovgivning omkring nikotinholdige produkter som e-væske blandt de mest strikse i EU - langt mere strikse end vores svenske og tyske naboer for eksempel.

Derfor valgte Emil og Rasmus i sommeren 2013 at flytte virksomheden og deres liv til svenske Malmö. Elekcig.dk er nu en svensk virksomhed med flere svenske ansatte, der betaler skat i Sverige - disse ting kunne nemt være udskiftet med danske fortegn.

Et andet eksempel er Mads Lønnberg fra Nøddebazaren.dk. Mads startede sin webshop med sydamerikanske nødder efter en rejse til Sydamerika, hvor han lagde mærke til, at nødder i det sydlige smagte meget bedre, end de gør i Danmark. Nøddebazaren er en stor succes i dag, men afsindigt høje afgifter på import af nødder - afgifter, der har kostet Mads over 100.000 kroner i hans vordende virksomhed allerede - betyder, at han nu overvejer at rykke virksomheden til Sverige, ændrer situationen sig ikke.

Det er muligt at drive Nøddebazaren på samme vilkår i det svenske, men uden at skulle betale hundrede tusinde kroner i afgift - ikke skat, vel at mærke, men en øremærket afgift mod import af visse nødder som fx mandler - til den danske statskasse. Penge, der kunne bruges på at videreudvikle virksomheden.

Dette er alt sammen, i følge iværksætteren Halfdan Timm med advokat- og revisorportalen JUF.dk i København, med til at skabe et fjendtligt miljø for de danske iværksættere. Et miljø, der medfører, at iværksætterne leder efter andre steder at føre deres forretning.

"Du kan nemt stifte et selskab i England eller Gibraltar. Du kan også nemt rykke dit selskab og din drift til Sverige, hvis du rammes af straffende afgifter i Danmark. Eller du kan med luxembourgske konstruktioner for digitale produkter slippe fri af den danske moms. Der er mange muligheder og mange virksomheder gør det allerede, og jeg forstår ikke, hvorfor vi ikke fjerner afgifter, den tunge administration og de barrierer, der ellers eksisterer og slår iværksætteriet ned i Danmark".

En ting bliver dog nemmere for de danske ivæksættere i fremtiden. Per 1. januar er det muligt at stifte iværksætterselskaber, hvilket er selskaber med begrænset hæftelse og blot en krone i indskud. Selskabsformen minder om de britiske LtD'er, og det tror Halfdan Timm er et skridt i den rigtige retning:

"Des nemmere du gør det for folk at starte deres eget, des flere vil også gøre det. Vi er med iværksætterselskaberne i gang med at gøre det helt rigtige her".

Halfdan Timm ApS beskæftiger sig med udvikling af webportaler, herunder RFQ-tjenester for advokater, revisorer og ejendomsmæglere.