Holiday Autos Nordic

Danskere dytter mest af alle i Norden

Pressemeddelelse   •   Mar 14, 2012 15:00 CET

En ny undersøgelse af holiday autos, verdens største formidler af lejebiler, viser at der dyttes løs i Skandinavien og at det er danskerne som er mest tilbøjelige til at dytte for at vise andre deres påskønnelse. Ikke overraskende er danskere også dem der dyttes mest af, når de er ude at køre.

– Selv om vi har langt endnu til en sydeuropæisk brug af hornet, så er det tydeligt at mange skandinaver ikke tøver med at bruge hornet for at vise deres påskønnelse, siger Anna Madsen, nordisk markedschef på holiday autos.

– Måske er det på tide at aflive myten om de kolde nordboere, i hvert fald når vi sidder bag rattet.

På trods af at loven i Danmark forbyder at dytte for sjov og at der føres debat på  mange måder om hvordan vi bedst viser vores påskønnelse for hinanden, er der mange som ikke tøver med at bruge hornet for at vise deres påskønnelse.

Undersøgelsen viser at 38 procent af danskerne har dyttet af nogen de er kørt forbi for at vise deres positive påskønnelse. Det kan sammenlignes med 27 procent af svenskerne og 29 procent af nordmændene.

– Vores natur adskiller sig lidt i de skandinaviske lande og tilsyneladende er danskerne mest flirtende på vejene, siger Anna Madsen.

Som en konsekvens er danskerne også det folkeslag som bliver mest dyttet af når de er ude at køre. Tæt på halvdelen af alle danskere, 46 procent, er blevet dyttet af fordi bilister ville vise dem positiv påskønnelse. Det kan sammenlignes med 29 procent af svenskerne og 35 procent af nordmændene.

– På trods af at det kan være både ulovligt og trafikfarligt synes mange nok at det liver hverdagen op hvis nogen dytter for at opmuntre en, siger Anna Madsen.

– Undersøgelsen viser at vi ofte anvender hornet som et følelsesinstrument når vi sidder bag rattet.

Resultat fra undersøgelsen

1. Har du nogensinde dyttet af nogen du har kørt forbi for at vise positiv påskønnelse?

Ja, Danmark, 38 procent

Ja, Sverige, 27 procent

Ja, Norge, 29 procent

2. Er der nogen der har dyttet af dig for at vise positiv påskønnelse?

Ja, Danmark, 46 procent

Ja, Sverige, 29 procent

Ja, Norge, 35 procent

Holiday autos undersøgelse blev gennemført i januar 2012 og blev besvaret af 3360 svenskere, 1587 danskere og 1423 nordmænd.

Länk: http://www.holidayautos.dk/Pages/PressArchive/prm120312/Default.aspx

For yderligere information, kontakt:
Richard Yams, Agera PR, richard.yams@agerapr.se, Tel: +46 70 666 65 38

Om holiday autos
holiday autos er verdens største formidler af udlejningsbiler med biler på mere end 5000 destinationer rundt om i verden. I Norden findes holiday autos i Sverige, Norge, Danmark og Finland. holiday autos er et datterselskab til holiday autos international som ejes af Sabre Holdings, et af verdens største rejseselskaber. www.holidayautos.dk