Holiday Autos Nordic

Danskere lejer bil på ferien også selvom der er venstrekørsel

Pressemeddelelse   •   Feb 02, 2011 15:56 CET

Sydafrika og Thailand er blandt de rejsemål som stiger i popularitet blandt danskerne – men de stiller særlige krav til dem som vil leje bil. Både Sydafrika og Thailand er meget interessante lande at opdage med bil, men begge har venstrekørsel. En ny undersøgelse viser dog at venstrekørsel ikke skræmmer danskerne. Næsten fire ud af ti danskere bekymrer sig ikke det mindste for at leje bil trods venstrekørsel.

– Vi ser at mange flere danskere vælger at leje bil i Sydafrika. Selv lejebiler i Thailand er populære trods venstretrafikken, siger Anna Madsen, markedschef på holiday autos.
– Disse to lande er også gode til at tilpasse sig til turisterne og har derfor i mange tilfælde sat lidt ekstra skilte op i trafikken.

Hver fjerde dansker føler dog en vis uro for at leje bil når der er venstrekørsel. Samtidig siger de dog at de trods alt kunne forestille sig at leje bil på ferien selvom der er venstrekørsel.
– Vores erfaring er at man hurtigt tilpasser sig til trafikken, men for den som er lidt nervøs kan det måske være godt at hvile sig en time efter en lang flyvetur, så man er udhvilet inden man sætter sig bag rattet, siger Anna Madsen.
– I begyndelsen kan det føles nemmere at køre på godt trafikerede veje fordi man så kan følge efter den forankørende i trafikken. Hvis man synes det føles uvant at skifte gear med venstre hånd kan man også vælge en feriebil med automatgear.

Hvordan forholder du dig til at leje bil i lande som har venstrekørsel?
Jeg lejer bil og bekymrer mig ikke mere end sædvanligt – 57 procent 38
Jeg lejer bil men bekymrer mig mere end sædvanligt – 34 procent 43
Jeg lejer ikke bil på grund af venstrekørslen – 8 procent 16
Jeg lejer aldrig bil – 1 procent 2

Undersøgelsen blev gennemført i december 2010 og 2580 danskere svarede på spørgsmålene.

For yderligere information, kontakt:
Annette Frederiksen, Country Manager holiday autos Danmark +45 408 166 22
annette.frederiksen@holidayautos.dk

Länk till originalpressmeddelande: http://www.holidayautos.dk/Pages/PressArchive/prm110201/Default.aspx

Om holiday autos
holiday autos er verdens største formidler af udlejningsbiler med biler på mere end 5000 destinationer rundt om i verden. I Norden findes holiday autos i Sverige, Norge, Danmark og Finland. holiday autos er et datterselskab af holiday autos international som ejes af Sabre Holdings, et af verdens største rejseselskaber. www.holidayautos.dk