Codan Forsikring

Danskerne bliver hjemme i juleferien – men indbrudstyvene holder sig ikke tilbage

Pressemeddelelse   •   Dec 20, 2013 13:29 CET

Størstedelen af danskerne (60 %) har ikke planer om at tage væk i juleferien i år. 28 % skal på ferie i udlandet, i Danmark eller besøge familien*. Dette stopper dog ikke indbrudstyvene. De er på stikkerne i dagene omkring den 24. december, som stadig er årets travleste dag.

”Danskerne er blevet meget bedre til at sikre hus og hjem – særligt når de skal af sted over lidt længere tid,” siger Marianne Dahl Steensen, der er direktør for privatkunder hos Codan. ”Men mange glemmer, at indbrudstyvene også sidder på spring, når familien forlader boligen for at tage på juleshopping eller på besøg hos familie og venner til julefrokost.”

Mange danskere tror, tyvene primært er på arbejde, når de tager på ferie. Faktum er, at kun 17 % af alle indbrud begås, mens beboerne er på ferie eller ude af huset i længere tid (Det Kriminalpræventive Råd, 2013).

Codan opfordrer derfor generelt danskerne til at tage en række simple forholdsregler, inden de drager af sted i julen, hvad enten det er til julefrokost eller på ferie:

•  Opsæt automatiske tænd/sluk-ure til lys og radio og eller musikanlæg

•  Ha’ lys, der tænder, når nogen bevæger sig

•  Aftal med naboerne, at de holder øje med dit hus,

•  Få eventuelt naboen til at parkere sin bil nummer to i indkørslen

•  Vis, at der er liv: Sørg for, at f.eks. legetøjet ikke er ryddet op

•  Gem smykker, penge, bærbare computere, og hvad I ellers holder af og ikke kan leve uden

Og så bare for en sikkerheds skyld: Tag billeder af dit hjem, og mærk dine ting. Det giver overblik over dine ting. Det er nemmere at forkla­re politi og forsikringssel­skab, hvad du har mistet. Og så gør mærkningen det sværere for tyven at videresælge de stjålne genstande.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1.007 CAWI-interview med danskere i alderen 15-64 år i perioden den 5.-11. december 2013.

For yderligere oplysninger
Codan Forsikring A/S
Mads Houe, presseansvarlig
Email: mdq@codan.dk