BilBasen

Danskerne er vilde med deres biler

Pressemeddelelse   •   Okt 10, 2012 15:28 CEST

Størstedelen af danskerne er glade og tilfredse med deres sidste bilkøb. Det viser ny opgørelse fra BilBasen og analyseinstituttet YouGov.

Selvom bilkøb og vedligeholdelse ofte er store udgiftsposter for danskerne, er de fleste glade for den sidst købte bil, viser en ny undersøgelse. Hele 89 % af de danske bilejere er tilfredse med deres sidste bilkøb, mens 51 % fortæller, at de oven i købet er meget tilfredse.

”Når danskerne skal købe bil, er det ofte en stor beslutning, hvor der er mange følelser i spil, og der er mange ting at forholde sig til, hvad enten det handler om pris, køreegenskaber, udseende, praktik eller komfort. Derfor tror jeg også, at bilen bliver et overvejelseskøb på lige fod med boligkøb, hvor danskerne sikrer sig, at de bliver glade for bilen i det lange løb”, mener administrerende direktør hos eBay Danmark, Morten Heuing.

Mere end et transportmiddel

Danskerne er ikke blot tilfredse med deres bil. Faktisk er hele 78 % af danskerne så glade og stolte bilejere, at de vil anbefale andre at købe samme bil, og her ser 32 % deres nuværende bil som deres deciderede drømmebil.

”Mange danskere ser bilen som mere end bare et transportmiddel, der skal fragte fra a til b. De ved, hvad de vil have, og derfor går mange danskere heller ikke på kompromis med kvaliteten eller udseendet. Heldigvis kan man i dag få rigtig meget bil for relativt få penge,” fortæller Morten Heuing.

Flere mærker i top

Når det handler om det konkrete mærke på bilen, scorer stort set alle bilmærker på det danske marked høj tilfredshed blandt ejerne. Den gennemsnitlige tilfredshed fordelt på samtlige mærker lyder på 88 %. Helt i top ligger Ford, Skoda, Kia og Hyundai med en tilfredshed fra 94-97 % i nævnte rækkefølge.

• Fakta om undersøgelen:
  • Tilfredse med seneste bilkøb: 38 %
  • Meget tilfredse med seneste bilkøb: 51 %
  • Vil anbefale andre at købe samme bil: 78 %

Tilfredse bilkunder fordelt på mærke: Hyundai 97 %, Kia 96 %, Skoda 95 %, Ford 94 %

”Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1017 CAWI-interview med danske bilejere i alderen 18-74 år, i august/september 2012”.

BilBasen er Danmarks største bilsite med formidling af køb og salg af alle typer af biler. Hjemmesiden startede i 1998 som en internetversion af den trykte publikation Bil Markedet. I dag er BilBasen en forretningsenhed i koncernen eBay Classifieds Group med mere end 500.000 besøgende hver måned. BilBasen er indholdsleverandør af bilstof til nogle af Danmarks ledende medier inden for motorbranchen.