BilBasen

Danskerne har to biler

Pressemeddelelse   •   Feb 26, 2013 13:32 CET

Danske familier nøjes ikke med én bil. Tal fra Danmarks statistik viser, at ca. 370.000 danske familier havde to biler i 2012. Det er en stigning på 21 % på siden 2007 og svarer til, at ca. 22 % af samtlige danske familier med bil, har to biler stående i garagen.

”Krisen har uden tvivl skabt mere mådehold blandt de danske bilkøbere. Krise eller ej er der stadig mange danskere, som er afhængige af bil nummer to. Derfor forsøger de at spare på de daglige omkostninger ved at eje bil, såsom at tanke på de rigtige tidspunkter og købe billige bilforsikringer,” fastslår administrerende direktør for BilBasen og Bilinfo, Morten Heuing.

Billigere at købe ny bil

Den store mængde danskere, der kører i to biler, skal også ses i lyset af det seneste års boom af attraktive minibiler på nybilmarkedet, der har gjort det lange billigere at købe ny bil.

”I løbet af det seneste år er der kommet en del nye minibiler på markedet, hvor man som familie kan få rigtig meget ny bil for under 100.000 kr. Det har aldrig været billigere at købe ny bil, og derfor er det selvfølgelig oplagt at købe bil nummer to,” pointerer Morten Heuing.

85 % af de solgte biler i januar var minibiler som VW up og Kia Picanto

Fakta om undersøgelsen

(Kilde: Danmarks Statistik)

·  Antal familier med biler i 2012: 1.711.175

·  Antal familier med to biler i 2012: 370.435

·  Stigning i antallet af familier med bil nummer to siden 2007: 21 %

BilBasen er Danmarks største bilsite med formidling af køb og salg af alle typer af biler. Hjemmesiden startede i 1998 som en internetversion af den trykte publikation Bil Markedet. I dag er BilBasen en forretningsenhed i koncernen eBay Classifieds Group med mere end 300.000 besøgende hver måned. BilBasen er indholdsleverandør af bilstof til nogle af Danmarks ledende medier inden for motorbranchen.