TUI Denmark

Danskerne køber igen rejser til Tyrkiet

Pressemeddelelse   •   Jul 04, 2016 09:05 CEST

Sidste uges terrorangreb i Atatürk lufthavn i Istanbul satte en midlertidig stopper for salget af rejser til Tyrkiet. Rejsearrangøren Star Tour fortæller dog nu, at weekendens dårlige vejr igen har fået danskerne til at bestille rejser til de populære tyrkiske feriemål Alanya og Marmaris.

- I går solgte vi over 200 rejser til Tyrkiet og ligger derved på samme niveau som før angrebet i Istanbul. Det dårlige vejr herhjemme vejer tungere end frygten for terror, for danskerne lader sig ikke skræmme, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour.

Salget til Tyrkiet har dog i en længere periode haltet bagefter klassiske feriemål i Spanien og Grækenland, og Star Tour forventer en 20 % nedgang for hele rejsebranchens salg til Tyrkiet i år. Men den lave efterspørgsel betyder til gengæld, at Tyrkiet har nogle af de mest attraktive hotelpladser tilbage i en periode, hvor vejret trykker efterspørgslen i vejret.

- En af de store grunde til, at vi nu sælger rigtig mange rejser til Tyrkiet er, at det ganske enkelt er her, børnefamilierne stadig kan få plads på hotellerne til en rigtig fornuftig pris, fortæller Nikolai Johnsen.

Nikolai Johnsen forventer, at i alt 200.000 danskere vil holde ferie i Tyrkiet i løbet af denne sommer, og at Tyrkiet dermed vil bevare sin status som det tredjemest populære feriemål.

Om Star Tour
Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er Spanien, Grækenland, Thailand og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden år 2000 været en del af verdens største rejsekoncern TUI Group, der råder over mere end 130 fly, 300 hoteller med 210.000 hotelsenge og 13 krydstogtsskibe over hele verden. Samlet har koncernen mere end 30 mio. kunder, der kan rejse i 180 lande. En hjørnesten i TUI Groups virksomhedskultur er et globalt ansvar for bæredygtighed inden for miljø, økonomi og arbejdskraft. TUI Group har således arbejdet ud fra disse bæredygtighedsprincipper i mere end 20 år. I regnskabsåret 2015/5 havde TUI Group 76.000 ansatte og en rekordomsætning på 150 mia. kr. TUI Group er noteret på London Stock Exchange i FTSE-indekset og på Frankfurt Stock Exchange.