Falk Lauritsen Rejser

Danskerne ønsker sig rejseoplevelser under træet i år

Pressemeddelelse   •   Dec 19, 2013 08:59 CET

Vi ønsker os i stigende grad oplevelser frem for traditionelle brugsting, viser ny undersøgelse fra Falk Lauritsen Rejser. Og særligt de unge vil gerne have rejser i julegave.

I disse dage studeres der ønskesedler, og der shoppes på livet løs i tøjforretninger, boghandler, mobilbutikker, isenkræmmere og store varehuse. Det er blevet den tid på året, hvor vi med ting forkæler dem, som betyder noget for os.

De senere år har man imidlertid oplevet et boom af oplevelsesbaserede gaver og teaterbilletter, wellness-forkælelse og rejser er således kommet i høj kurs. Det gælder tilsyneladende også, når der skal lægges gaver under juletræet.

To ud af tre ønsker sig en rejse
I en undersøgelse med deltagelse af små 1.300 facebook-brugere, svarer næsten 62 procent eller altså ca. to ud af tre at de har ønsket sig rejser eller rejsegavekort til jul i år.

Samtidig svarer 46 procent eller næsten halvdelen af respondenterne at en eller flere i deres familie har ønsket sig rejser eller rejsegavekort.

Særligt blandt de yngste rejsende er rejser og rejsegavekort populære. Mere end 70 procent af de 18-25 årige har ifølge undersøgelsen ønsket sig rejser eller rejsegavekort i år.

Rejser holder længere end en stegepande
For Falk Lauritsen Rejsers direktør, Søren Falk Lauritsen er resultatet af undersøgelsen både positiv og overraskende:

”Vi har længe fornemmet, at oplevelsesgaver i stadig stigende grad giver tøj og traditionelle brugsgenstande kamp til stregen, og selvom det kommer positivt bag på os, at så mange rent faktisk ønsker sig rejser, er der flere gode forklaringer. En tur under fremmede himmelstrøg med store kulturoplevelser, lækre badestrande og eksotisk mad sætter sig uden tvivl mere varige minder end en stegepande eller en skjorte gør. Desuden bygger vi i stigende grad vores identitet op omkring det, vi foretager os i vores fritid, og derfor er det naturligt, at vi er ude efter flere oplevelser i form af kultur- og rejseoplevelser”, udtaler Søren Falk Lauritsen.

Fra ønsker til opfyldelse
Selvom mange tilsyneladende ønsker sig rejser i julegave, er det formentlig ikke alles ønsker, der kommer til at gå i opfyldelse.

Ifølge undersøgelsen svarer 31 procent eller lige omkring en tredjedel af respondenterne, at de tidligere enten har modtaget eller givet rejser og rejsegavekort til jul.

For yderligere informationer kontakt Søren Falk Lauritsen på 2128 5433.

Falk Lauritsen Rejser har rødder tilbage til 1967, hvor familien Falk Lauritsen for første gang sendte feriegæster til den spanske ferieø Mallorca. I 2011 og 2012 er Falk Lauritsen blevet kåret til Danmarks bedste charterbureau. I 2013 forventer selskabet at sende ca. 80.000 danskere syd på til sol- og badeferie.