BilBasen

Danskerne vil have praktiske biler

Pressemeddelelse   •   Jul 03, 2013 07:00 CEST

Danskerne har mere brug for rummelige biler end smarte sportsvogne og store firehjulstrækkere. Sådan lyder svarene i en ny undersøgelse, hvor 35 % fortæller, at deres bilbehov bedst dækkes af en 3- eller 5 dørs hatchback, mens 28 % foretrækker en stationcar.

”For de fleste danskere er bilen et nødvendigt forbrugsgode, som først og fremmest har en vigtig praktisk funktion. Derfor skal den være rummelig uden at være for stor og klodset. Det behov får mange dækket af netop en hatchback, som gemmer på et stort bagagerum uden at give afkald på udseendet, mens andre sværger til en stationcar, der også fås i mange smarte udgaver,” siger Markedsanalytiker hos BilBasen, Jan Lang.

Omvendt er der ikke mange danskere, der har behov for sportsvogne eller store firehjulstrækkere. Her svarer kun 3 %, at deres behov dækkes bedst af en 4x4, mens kun 1 % har behov for en sportsvogn.

”Det er praktikken og økonomien i at eje bil, der kommer i første række hos de fleste danskere og modsat fx italienerne, viser en tidligere undersøgelse, at vi hverken har samme behov eller for den sags skyld mulighed for at købe smarte sportsvogne med stor signalværdi,” mener Jan Lang.

Den holdning deler trendforsker og direktør hos Scandinavian Trend Institute, Louise Byg Kongsholm, der særligt mener, at de høje bilpriser i Danmark giver et praktisk syn på at eje bil:

”Med de høje bilpriser i Danmark tænkes der først og fremmest praktik og holdbarhed. Bilen skal holde i mange år og leve op til alle mulige brugssituationer. Derfor giver det mest mening at vælge en rummelig bil, der kan huse hele familien, klare oppakning til ferien og en tur til det lokale byggemarked.”

Må gerne se godt ud

Selvom snusfornuften råder, når danskerne køber bil, betyder det ikke, at bilens udseende er ligegyldigt. Faktisk fortæller 43 % i samme undersøgelse, at bilen først og fremmest skal være praktisk, men samtidig skal se godt ud.

”Danskerne vil selvfølgelig gerne have en pæn bil og har også en holdning til designet og udseendet på bilen. Det er bare langt fra førsteprioritet, når man skal købe bil” slutter Jan Lang.

Link: Se fx et udvalg af populære stationcars her

BilBasen er Danmarks største bilsite med formidling af køb og salg af alle typer af biler. Hjemmesiden startede i 1998 som en internetversion af den trykte publikation Bil Markedet. I dag er BilBasen en forretningsenhed i koncernen eBay Classifieds Group med mere end 300.000 besøgende hver måned. BilBasen er indholdsleverandør af bilstof til nogle af Danmarks ledende medier inden for motorbranchen.