Den danske verdensviolinist Nikolaj Znaider er tilbage

Pressemeddelelse   •   Dec 16, 2013 11:44 CET

Koncert | Gamle Scene
Tirsdag 17. december 2013 kl. 19.30

Den danske verdensviolinist Nikolaj Znaider er tilbage på Gamle Scene denne gang i samspil med den sublime palæstinensisk-israelske pianist Saleem Abboud Ashkar og den sensationelle kinesiske cellist Jian Wang. På programmet står Brahms’ klangfulde C-dur trio, Ernest Blochs stemningsfulde Nocturner og Beethovens berømte Ærkehertugtrio, dedikeret til Ærkehertug Rudolph af Østrig, der var Beethovens elev.

Program:
Ludwig van Beethoven: Klavertrio i B-dur, opus 97
Johannes Brahms:Trio, C-dur, opus 87
Ernest Bloch: Tre nocturner

Beethoven:Klavertrio i B-dur, opus 97
Det er et revolutionerende klangbillede, som Beethoven præsenterer i sin klavertrio opus 97. Omend den næsten døve komponists spil ved uropførelsen ikke vakte den store beundring, var anmelderne dog enige: ”For mange kompositioners vedkommende er ordet ”ny” ikke passende. Det gælder dog aldrig Beethovens værker, og allermindst dette, der endnu en gang er fuldt af originalitet.”

Brahms: Trio C-dur, opus 87
Klavertrioen i C-dur opus 87 blev skrevet af Johannes Brahms i en periode, hvor han primært beskæftigede sig med symfonisk musik. Her skabte Brahms sine symfonier, sine to ouverturer, en violinkoncert og den 2. klaverkoncert, men kun meget lidt kammermusik. Sommeren 1882, som Brahms tilbragte i Bad Ischl, bød imidlertid på et kammermusikalsk intermezzo i hans kompositionsarbejde - her skrev han sin 1. Strygekvartet, opus 88, og sin 2. klavertrio, der regnes for at være et af komponistens mindst forståede værker.

Ernest Bloch: Tre nocturner
Dette værk er en samling af tre nattefarvede stykker for klavertrio. Idéer og udsagn dominerer i første sats, en andante, der begynder med en dyb, bølgende klaverfigur, nogle udforskende linjer i strygerne og en drømmende idé i klaverets diskantregister. Musikken skrider frem på en finurlig og sonderende måde i et overvejende tonalt univers, hvor de forventede musikalske relationer ofte er slørede.

Znaider spiller på en Guarneri del Gesù, “Ex Kreisler”, som er udlånt til ham af Det Kongelige Teater. Teatret har fået det kostbare instrument i donation af VELUX FONDEN og VILLUM FONDEN samt Knud Højgaards Fond.

Læs mere om Nikolaj Znaider på znaider.com

For yderligere information eller aftale om interview kontakt venligst PR Ansvarlig Louise Pedersen på telefon 33696988/40530035 eller pr. e-mail lope@kglteater.dk

Presseafdelingen
Telefon 33696983