Dansk Metal

Den nye regering sætter gang i Danmark

Pressemeddelelse   •   Nov 03, 2011 16:29 CET

Den nye regering vil kickstarte dansk økonomi. Formanden for Dansk Metal er tilfreds med indholdet af den ny finanslov for 2012.

Den nye regering vil kickstarte den økonomiske vækst for at skabe nye job og udbygge dansk økonomis konkurrenceevne. Planen får positive ord med på vejen fra formanden for Dansk Metal, Thorkild E. Jensen:

- Vi har endelig fået en regering, som tager arbejdsløsheden alvorligt, og som kan se det fornuftige i at bruge den enestående lejlighed til at indhente en del af det store vedligeholdelsesefterslæb til gavn for den almindelige lønmodtager her og nu, siger Thorkild E. Jensen.

Han hæfter sig også ved regeringens plan om at ændre på den ulykkelige situation, at tusindvis af unge stadig mangler en praktikplads:

- Vores unge på erhvervsskolerne må ofte vinke farvel til drømmen om en uddannelse, fordi de ikke kan få en praktikplads. Vi har råbt op om det her problem i årevis, og derfor er jeg naturligvis godt tilfreds med, at regeringen nu lægger op til at udvide antallet af praktikpladser og samtidig sikrer de unge retten til at afslutte deres uddannelse, siger Thorkild E. Jensen, der også glæder sig over, at VKO's planlagte besparelser på Forebyggelsesfonden bliver annulleret:

- Forringelserne af efterlønnen og den højere pensionsalder betyder, at vi står over for en betydelig udfordring i at sikre et bedre arbejdsmiljø. Derfor var det tudetosset, at VK-regeringen ville skære på forebyggelsesarbejdet. Den ny regering har heldigvis indset, at Forebyggelsesfonden kan gøre en forskel i de kommende år, siger Thorkild E. Jensen.

Metal-formanden savner dog, at prisloftet på seks ugers selvvalgt uddannelse for ledige blev fjernet:

- Prisloftet har betydet, at vores ledige medlemmer ikke længere har mulighed for at deltage i fx it- eller svejsekurser, som vi ved ofte er den direkte vej til et nyt job. Arbejdsgiverne er lige så frustrerede som vores medlemmer, så jeg håber, at prisloftet er fjernet på AMU-kurser, når finansloven er i hus, siger Thorkild E. Jensen og fortsætter:

- Vi håber også, at de planlagte besparelser på arbejdstilsynet bliver annulleret, så vi kan fastholde antallet af kontrolbesøg på arbejdspladserne til gavn for sikkerheden og arbejdsmiljøet, slutter Metal-formanden.