Coop

Det mest solgte vaskepulver bliver CO2 neutral

Pressemeddelelse   •   Okt 11, 2010 09:18 CEST

Coop har indgået aftale, der gør Änglamark vaskepulver CO2 neutral fra 11. oktober og et år frem.

Aftalen indebærer, at der plantes 2600 - 3600 træer i Uganda (ca. 9 hektar svarende til 13 fodboldbaner), der kompenserer for den mængde drivhusgasser, som varen giver anledning til. Coop har indgået aftalen med Plan Vivo og U&W, der henholdsvis har beregnet CO2 aftrykket og sørger for, at der plantes det antal træer, der er aftalt på basis af beregningen af Änglamarks CO2 aftryk.

"Gennem det seneste år har vi arbejdet på at kortlægge det samlede CO2 aftryk for alle varerne i vores Änglamark-serie. Nu har vi valgt at udvælge et produkt og gøre det CO2 neutral for at teste, hvordan kunderne tager imod det. Hvis de tager godt imod det, vil vi gå videre og CO2 neutralisere flere Änglamark-produkter," siger CSR-chef Katrine Milman

"Vi har valgt Änglamark vaskepulver, fordi vask netop er et af de områder, hvor vi som forbrugere selv kan gøre indsats til fordel for klimaet, nemlig ved at vælge miljømærkede vaskemidler, vaske ved lavere temperaturer og bruge tørresnoren frem for tørretumbleren," siger Katrine Milman.

Änglamark er langt det største mærke inden for vaskepulver i Coop. Der sælges Änglamark vaskepulver i en mængde, der svarer til cirka 30 millioner tøjvaske om året.

"Det er jo frivilligt om man vil CO2 neutralisere et produkt, men vi vil med dette initiativ undersøge, om vi både kan hjælpe miljøet, give kunderne den ekstra fordel, at varerne både er Svanemærkede og klimakompenserede - og sælge flere miljørigtige varer," siger Katrine Milman.

Änglamark vaskepulver vil blive solgt til samme priser som hidtil.

Lanceringen af CO2 neutral Änglamark sker som led i en storstilet klimakampagne, der omfatter de over 700 butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, og som begynder mandag den 11. oktober. Hele indsatsen er et led i Coops ansvalighedsplan, "1-4-40", hvor en af de 40 handlinger i planen er at beregne Änglamark seriens CO2 bidrag og arbejde på at neutralisere dette.

Yderligere information: CSR-chef Katrine Milman, 5159 3450