Dansk Folkeparti

DF efter Christiania-dom: Nu skal Christiania-loven føres ud i livet

Pressemeddelelse   •   Feb 21, 2011 07:25 CET

- Jeg er utrolig glad for, at Højesteret i dag har stadfæstet Landsrettens kendelse og fastslået, at brugsretten til Christiania stadig tilfalder staten. Det havde været helt uhørt, hvis en ulovlig besættelse kunne have medført, at christianitterne havde vundet hævd på området, siger Dansk Folkepartis næstformand og retsordfører Peter Skaarup.

- Siden et flertal af Folketinget i 2004 vedtog Christiania-loven har vi ventet på at få afklaret de juridiske aspekter – og nu kan vi så komme i gang med normaliseringen af Christiania, der jo indebærer, at christianitterne skal betale markedsprisen for at leje deres huse og at alle borgere nu kan flytte til Christiania, hvis de har lyst til det. Det er vigtigt, at der kommer en venteliste til boligerne derude, hvor der er fuld gennemsigtighed, siger Peter Skaarup.

Peter Skaarup appellerer samtidig til, at der kommer en hurtig afklaring om det videre forløb.

- Denne sag har i forvejen været trukket i helt urimeligt langdrag, så nu skal de beslutninger vi traf i 2004 også føres ud i livet, så Christiania kan blive forvandlet til en helt almindelig del af København. Der har aldrig været tvivl om, hvorvidt staten havde fastholdt sin ret til området, for alle aftaler er indgået under den udtrykkelige præmis, at christianitternes brugsret til enhver tid kunne opsiges – og det er den blevet tilbage i 2004 – siden har christianitternes bare klamret sig til retssystemet i håbet om at blive reddet, men der er ikke noget at redde og nu skal normaliseringen føres ud i livet. Det kan kun gå for langsomt, siger Peter Skaarup.