DI - Organisation for Erhvervslivet

DI: Investeringer og vækst skal i fokus

Pressemeddelelse   •   Sep 29, 2010 08:54 CEST

DI deler visionen om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler. Men de ambitiøse mål skal sætte en vækst- og investeringsdagsorden – ikke en dagsorden, hvor man blot pålægger erhvervslivet flere energiafgifter.

Klimakommissionen har nu efter års arbejde stillet en omfattende politisk værktøjskasse på bordet. DI vil nu gøre sit til, at politikerne bruger værktøjet rigtigt og vælger den vej, hvor mulighederne skabes og omkostningerne holdes nede.

– Vi vil gerne sende det klare signal, at der ikke er nogen vej uden om en omstilling hen mod uafhængighed af fossile brændsler. Den omstilling skal gå hånd i hånd med vækst, konkurrencekraft og arbejdspladser i alle dele af erhvervslivet. Folketinget skal nu finde den rette balance, der skaber grøn energi og fastholder økonomisk ansvarlighed, siger Ole Krog, viceadm. direktør i DI.

Danske virksomheder er klar til at tage dét ansvar, der kan fremme omstillingen af samfundet. I dag leverer erhvervslivet nogle af verdens bedste energi- og klimateknologier og danske produktionsvirksomheder er  i front med energieffektivitet. Sådan skal det også være i fremtiden.

– Vi har behov for løsninger, som skaber et udstillingsvindue for de grønne teknologier samtidig med, at Danmark kan opretholdes som et betydende produktionsland. Forudsætningen for det er, at vi kan fastholde Danmark som et nytænkende og energieffektivt samfund med en alsidighed produktion, siger Ole Krog.

I de kommende energipolitiske forhandlinger skal Folketinget være meget opmærksom på, at Danmark er en lille og åben økonomi, og klimaet er et globalt anliggende. Den måde, vi indretter os på, skal være i balance med verden omkring os.

– Rapporten peger på behovet for en grundig gennemgang af det danske afgiftssystem. Der skal gøres op med årtiers lappeløsninger og dansk enegang, og det kræver, at afgiftssystemet tænkes igennem fra bunden. Vi har ikke brug for nye afgifter, der ikke skaber investeringer, vækst og arbejdspladser, siger Ole Krog.