DI - Organisation for Erhvervslivet

DI på turne for mere vækst

Pressemeddelelse   •   Nov 22, 2010 10:59 CET

- Det her er erhvervslivets måde at demonstrere for mere vækst. Vi siger lidt populært, at hvis velfærden ikke må blive mindre, skal erhvervslivet være større. Derfor skal vi skabe et klart billede hos danskerne af, at mere vækst i erhvervslivets betyder mere velfærd og velstand for danskerne, siger viceadm. direktør Ole Krog, DI.

Nordjylland er et godt sted at starte, for en ny regional vækstanalyse fra DI viser, at Nordjylland er klar til vækst og udvikling. Otte ud af 10 nordjyder bekymrer sig nemlig om, hvorvidt der er tilstrækkelig vækst i dansk økonomi, mens hver 10. nordjyde er meget bekymret.

Analysen viser, at hvis væksten stiger med bare en halv pct. mere vil de nordjyske husholdninger få 1.500 kr. mere om måneden og 2,75 mia. kr. mere til regional velfærd.

-Væksten kommer ikke af sig selv. Vi skal alle gøre en ekstra indsats, og politikerne skal både regionalt og på landsplan have viljen til at give danske virksomheder de bedste erhvervsvilkår, så vi kan øge produktionen og beskæftigelsen. Det er den direkte vej til større dansk velstand, siger Ole Krog om oplægget til debatten i Nordjylland.

DI slutter Nordjyllands-etapen af "Tour de Vækst" torsdag den 25. november med et Vækstpolitisk Topmøde på Hotel Hvide Hus i Aalborg. Her inviteres alle nordjyder til debat i Vækstværkstedet for at finde svarene på, hvordan danskerne kan arbejde mere og bedre og samtidig få styr på de offentlige finanser.

På Væksttopmødet vil der også blive lejlighed til at møde statsminister Lars Løkke Rasmussen, der vil forholde sig til nordjydernes vækstforslag.