DI - Organisation for Erhvervslivet

DI: Regeringen på rette vej med SU-udspil

Pressemeddelelse   •   Nov 22, 2010 10:02 CET

DI mener, at regeringens udspil til en SU-reform peger i den helt rigtige retning. I Danmark bliver uddannelsesinvesteringen i for høj grad brugt på passiv forsørgelse og ikke i tilstrækkelig omfang på at skabe kvalitetsuddannelser, der kan sikre et konkurrencedygtigt Danmark i fremtiden, mener erhvervsorganisationen.

Regeringens SU-forslag indeholder efter DI's mening flere initiativer, der vil få flere unge til at færdiggøre deres videregående uddannelse hurtigere. Det gælder f.eks. fjernelse at SU til mere end normeret studietid - og en bonus til hurtigere studerende.

- DI er også helt enig i, at det skal være slut med cafépengene. Danmark kan se frem til en lang årrække med stort pres på de offentlige finanser, og så giver det altså ikke god mening at vedblive med at betale cafépenge, siger forskningspolitisk chef Charlotte Rønhof, DI.

- Vi opøver næste generation i at være passive modtagere af velfærdsydelser. Derfor er det glædeligt, at disse penge fremover i stedet bruges på kvalitetsforbedringer i folkeskolen, så flere unge bliver rustet til at tage en ungdomsuddannelse, mener Charlotte Rønhof.

DI kan dog ikke tilslutte sig, at en del af pengene, der spares på reduktionen af SU, skal bruges til at finansiere, at flere unge skal igennem en uddannelse bl.a. pga. større ungdomsårgange og den glædelige, ekstra søgning til uddannelserne.

- I Danmark er vi endnu langt fra regeringens egen 95 pct. målsætning, og 50 pct. målsætningen er først nu ved at være nået. Det er ikke den rigtige vej at gå at finansiere et meroptag med besparelser på SU-området. Besparelserne bør gå til at løfte kvaliteten af uddannelserne, siger Charlotte Rønhof.