DI - Organisation for Erhvervslivet

DI: Sundhed kan skabe vækst i Danmark

Pressemeddelelse   •   Sep 02, 2010 08:55 CEST

Sundhedsindustrien har potentiale til at skabe ny og tiltrængt vækst i Danmark. Men en ny analyse fra DI viser at danske virksomheder er sakket bagud i det internationale kapløb på sundhedsområdet.

Analysen, som blev præsenteret på konferencen "Sundhedsindustriens Dag 2010" i København i dag, viser, at danske virksomheder inden for branchen mister markedsandele for milliarder i Europa.

- Vores analyse understreger klart behovet for en politisk bevidst prioritering af sundhedsindustrien, siger direktør Tine Roed, DI.

Danske virksomheder er i dag stærke når det gælder eksport af lægemidler, hjælpemidler, medicoteknisk udstyr og andre sundhedsrelaterede velfærdsteknologier.

Men eksporten inden for sundheds-området kunne ifølge DI-analysen have været 15 mia. kr. større i 2009, hvis vi havde holdt fast i vores markedsandele i EU.

Ifølge DI kan vejen til ny fremgang for sundhedsindustrien banes ved en højere grad af samarbejde mellem private virksomheder og det offentlige, for eksempel i forbindelse med byggeriet af de nye storsygehuse.

- Vi må drøfte, hvordan vi får videreudviklet det danske sundhedsvæsen og skabt en stærkere vækstindustri for Danmark. Vi kan få mere sundhed for pengene, hvis vi nu og her investerer i smartere løsninger og dermed skabe ny vækst i Danmark - til gavn for ikke mindst patienterne, siger Tine Roed.

DI peger på at en effektivisering af sundhedsvæsenet er uomgængeligt, sådan som Danske Regioner er kommet godt i gang med det. Men ifølge DI skal virksomhederne inddrages meget mere i den proces.

- Vi kan ikke spare os til et sundhedsvæsen i topklasse. Vi er nødt til at gå nye veje og inddrage virksomhederne eksempelvis i form af pensionskasser og andre institutionelle investorer, der leverer kapital til langsigtede investeringer f.eks. i forbindelse med det forestående sygehusbyggeri, siger Tine Roed.

Men det kan ifølge DI også ske ved at udsætte nogle af de opgaver, regionerne selv løser i dag, for konkurrence fra private virksomheder. I dag halter regionerne bagefter kommuner og stat med konkurrenceudsættelse. Hvor stat og kommuner konkurrenceudsætter omkring 25 % af opgaverne, udsætter regionerne kun 19 %.