Danmarks medie- og journalisthøjskole

Dimission i København: Skynd jer langsomt

Pressemeddelelse   •   Jul 03, 2013 16:06 CEST

141 nye dimittender fik eksamensbeviser og gode råd med sig ind i fremtiden

Det regnede med både konfetti, røde kastetter, legater og visdomsord, da Den Sorte Diamant fredag eftermiddag lagde rette rammer til dimissionen for 141 nye bachelorer fra højskolens uddannelser i København.

Konfettien stod de studerende fra Medieproduktion og Ledelse for, mens de nye TV- og Medietilrettelæggere i bedste amerikansk collegestil kastede deres - til lejligheden påførte - hovedbeklædning til vejrs og malede loftet i den stemningsfulde Dronningesal rødt.

Legatuddelingen stod branchen for, som hyldede sociale og faglige egenskaber hos de mest markante studerende. De vise ord leverede rektor Jens Otto Kjær Hansen i sin velkomsttale – samt ikke mindst filosofiprofessor Vincent Fella Hendricks fra Københavns Universitet, som var inviteret til at holde årets dimittendtale.

I skal svinge taktstokken
Hendricks ansporede de nye dimittender til at brænde igennem og at omfavne de mange udfordringer og opgaver, som venter lige om hjørnet. Samtidig opfordrede han til en gang imellem at hakke bremserne i for at udfordre omgivelserne og sig selv.

- I skal vove at vide. Der er noget farligt og udfordrende ved at erhverve sig ny indsigt.
Husk ikke altid at give folk det, de forventer. Eller I hvert fald så det, de forventer og en smule til. Og husk at selv om omgivelserne altid vil have jer til at løbe stærkt og endnu stærkere, så skynd jer en gang imellem langsomt, sagde Vincent Fella Hendricks.

- I jeres verden skal man altid være hurtigst og først. Men hvorfor? Nogle gange er det bedre at bruge kræfterne på det der er nyt. I skal ikke være bedst på breaking. Ikke altid i hvert fald. Brug nogle gange 20 minutter ekstra på kunden eller grafikken. Lov mig også at bruge jeres oprigtighed, sagde han.

"I skal vove at vide”

- Det er jer, der kommer med den nye viden og de nye ideer. I skal være med til at forme både indhold, tempo og fremgangsmåde. Det er jer som kommer til at svinge taktstokken for fremtidens kommunikation på eksisterende og nye platforme, sagde Vincent Fella Hendricks.

Årets legatmodtagere
Alle fem studieretninger, som udklækkede dimittender, har et nært samarbejde med medie- og kommunikationsbranchen. Der or blev der vanen tro uddelt en række af studie- og rejselegater til studerende, som fagligt og socialt har gjort en særlig indsats.

Studerende fra Grafisk Design modtog 2 legater
Simone Madsen Bjerre modtog Nationalbankens Jubilæumslegat og blev rost for at have udvist et særligt talent for at inddrage eftertanke og intellektuel spændstighed i arbejdet med design som en problemløsende proces. Hun blev samtidig kaldt en modig grafisk designer og en kreativ tænker.

Siri Søgaard Lindskrog fik et gavekort-legat fra Creas/Viking for gennem studietiden at have udvist et stort talent for ikke kun at arbejde digitalt, men også at udnytte de kreative muligheder i analoge processer. Og desuden at være hurtig og skarp i replikken og for at være i besiddelse af et nysgerrigt blik og et sødt smil.

To studerende fra Interaktivt Design modtog legater fra Designvirksomheden Stupid Studio
Trine de Florie modtog legatet med begrundelse i sit store engagement og for at være det sociale kit, der holder sammen på klassen. Desuden blev hun rost for at skabe originale indsigter, som gavner de målgrupper, hun designer til, samt for sin evne til at arbejde med komplekse interaktive kommunikationsløsninger.

Andreas Bøgh Brixen blev blandt andet fremhævet for at være en fullborn interaktiv designer, der tænker digitalt og i brugeradfærd og har sans for grafisk design, skrift, teknologi. Desuden blev det fremhævet, at han er nysgerrig, ihærdig og stædig i sine løsninger, og at han har haft fantastiske dialoger omkring fag og idéer med undervisere og medstuderende.

Desuden modtog lektor ved uddannelsen, Karsten Vestergaard et  legat fra Allerfonden til brug for et ophold på Rochester University of Techlogy.

Også de studerende fra Kreativ Kommunikation modtog to legater
Uddannelsesleder Dorte Nielsen uddelte TV2 reklames rejselegat til Louis Pilmark. Hun kaldte ham en entusiastisk AD'er, som leverer velfunderede, originale og indsigtsfulde løsninger. Samtidig blev hans evner for at lave film samt at producere unikke og skæve ideer i stort antal rost. Samtidigt har han udvist stort menneskeligt oversud og energi.

Carl Gustav Stahl Winthereik modtog årets legat fra HK/Privat Ophavsretsfond, som blev overrakt af faglig konsulent Tina Holm Møller.
I motivationen blev rost for at være en kreativ idemager med en stærk visuel sans og øje for detaljen og æstetikken. Desuden blev han fremhævet for egenskaber som nysgerrighed, ydmyghed og humoristisk sans.

Uddannelsesleder fra TV- og Medietilrettelæggelse, Nikolaj Christensen uddelte uddannelses- og rejselegatet fra TV2, DR og Producentforeningen
Heri blev modtager Sally Sønderby Danielsen skamrost for både sin sociale og faglige indsats – herunder sit aarhusianske lune og solide jyske, kritiske blik. Desuden blev engagementet i skolens fredagsbar, i udformningen af Kravling Prisen og i undervisningen og skolearbejdet fremhævet.

Fra Medieproduktion og Ledelse (MPL) fik hele 3 studerende legater
Det første – fra De grafiske fags legatfond - blev uddelt af uddannelsesleder Michael Bach Nielsen og tilfaldt Heidi Mønnike Jørgensen.
I begrundelsen blev hun både fremhævet som en social og i særkende flittig studerende, som har opnået et exceptionelt flot gennemsnit. Desuden blev hun spået at blive et stort aktiv for branchen.

Allerfonden uddelte ved direktør Erik Aller endnu 2 legater til brug for et ophold på Rochester University of Techlogy. Denne gang til studerende fra MPL.

Det ene tilfaldt Berghild B. Mittún, som også har en erhvervsuddannelse som grafiker og praktisk joberfaring fra den grafiske branche. Ifølge begrundelsen er det hendes ønske i fremtiden at være med til at lede processer/projekter i mediebranchen, samt bruge den viden hun har opnået gennem hendes praktiske erfaring sammenkoblet med teoretiske værktøjer fra MPL.

Det andet gik til Durita Adela Joensen som har en baggrund, der har givet hende stor indsigt i alle produktionsprocesser lige fra udvikling af et produkt til produktion og afsætning af både trykte og digitale medier. Qua sin nyerhvervede uddannelse vil hun nu være i stand til at forbedre og effektivisere de arbejdsprocesser som hun tidligere via sin erhvervsbaggrund var en del af, hed det blandt andet i motiveringen.

Reception og aftenfest
Der blev naturligvis også uddelt eksamensbeviser og håndtryk til hver af de 141 nye dimittender. Hvert bevis blev også fulgt op af pift og klapsalver.

Efter den siddende del af programmet var der kanapeer og kolde drikke i Diamantens smukke hal. Herefter fortsatte fejringen og festlighederne ved Campus Østs traditionsrige aftenfest.