DLG

DLG-koncernen runder en halv milliard i indtjening

Pressemeddelelse   •   Feb 06, 2013 10:01 CET

En vigtig milepæl er nået for DLG-koncernen, der står med et rekord-årsregnskab for 2012. Det flotte overskud hentes primært fra koncernens udenlandske forretninger, hvor målrettede investeringer nu bærer frugt. De danske forretninger går også godt, og over 150 millioner kr. skal investeres i Danmark i 2013.

De primære bidragydere til overskuddet er især DLG's tre succesfulde datterselskaber HaGe i Tyskland, Svenska Foder og Vitamin- og mineralgruppen - også kendt under brandet Vilofoss. Tyske HaGe har rundet hele 20 milliarder kr. i omsætning sidste år, Svenska Foder står også med rekordomsætning på 3,8 milliarder kr., og vitamin- og mineralgruppen runder en omsætning på ca. 2,7 milliarder kr., hvilket også er bedre end året før.

Rekordomsætning på 48,5 milliarder

"Med en indtjening på en halv milliard før skat har vi overgået vores mål for regnskabet 2012, og vi tror selv på, at det er den brede satsning i aktiviteter, der ligger til grund for successen. Vi har opnået en omsætning på 48,5 milliarder kr. i 2012, og de sidste regnskabsår har vist, at DLG's performance er bundsolid, så vi har et godt fundament for 2013," siger koncernchef i DLG Kristian Hundebøll.

Kongskilde Industries slår alle rekorder og leverer en fremgang i omsætning og indtjening på 10-15 procent. Også koncernens division Service & Energi, herunder DLG's tyske energiaktiviteter, har bidraget med et solidt afkast, og regnskabet her vidner om, at man har været god til at imødekomme landmandens behov på service- og energiområdet. Årets udfordringer resultatmæssigt er GASA Bøg Denmark og Food Grain, som kommer ud af 2012 med et mindre underskud, men selv her er der positive takter, som peger fornuftigt fremad.

150 millioner skal investeres i Danmark

"Vi ser fortsat vækst- og udviklingsmuligheder på det danske marked, og i 2013 ser vi frem til at investere over 150 millioner i Danmark. Det vil bl.a. ske inden for yderligere effektivisering af foderproduktion, drift og logistik. Desuden vil der blive investeret i fødevarevirksomheden European Freeze Dry samt i vores planteforædlingsaktiviteter på Sejet Planteforædling," siger Asbjørn Børsting.

DLG ser lyst på fremtiden

"Middelklassen - som er rygraden i verdensøkonomien - vokser eksplosivt. 200.000 nye verdensborgere kommer til hver dag, og det skaber efterspørgsel på blandt andet fødevarer. Ikke mindst den voksende middelklasse, som vi ser det i fx Kina og Brasilien, vil stille krav til kvalitet og have den nødvendige købekraft. Der vil derfor være et marked for os, så vi ser lyst på fremtiden", siger Kristian Hundebøll.