DLG

DLG's succes i Sverige og Tyskland

Pressemeddelelse   •   Feb 06, 2013 09:52 CET

Succeserne har stået i kø for DLG i Sverige og Tyskland i 2012, hvilket årets rekord-regnskaber også vidner om. De gode resultater skyldes en målrettet strategi om at kombinere egne aktiviteter og alliancer med andre selskaber. Dygtig forretningsledelse, god logistik og øgede markedsandele har sikret flot overskud. Der er udsigt til stor vækstmulighed især i Tyskland.

DLG-koncernen har købt sig ind i virksomheder i både Tyskland og Sverige for at sikre sig markedsmæssigt terræn og bedre logistik, og nu ses resultaterne af investeringerne. Svenska Foder har haft en rekordomsætning i 2012 på 3,8 milliarder kr., og tyske HaGe har rundet hele 20 milliarder kr. Svenska Foders resultat før skat blev i 2012 87 millioner kr. - en fremgang fra 83 millioner kr. i 2011. DLG's andel (54 procent) af HaGe's resultat før skat var i 2012 121 millioner kr. - en stigning på 10 millioner kr. De to forretninger alene står for godt 50 procent af koncernens årsresultat.

Koncernen føjede i 2012 hele tre foderfabrikker til i Tyskland - alle med gode havnefaciliteter og anlæg til kornhåndtering - og foretog i alt fem nye investeringer i Sverige. Dermed opnåede DLG at øge produktionskapaciteten med 25 procent i Tyskland og blive mere geografisk dækkende på markedet for foder i Tyskland og planteavl i Sverige.

"Det svenske og tyske marked er meget forskellige, og man skal være forsigtig med at sammenligne direkte. Fælles er dog, at vi er lykkedes med en kombination af vores partnerskabsstrategi og organisk vækst og en række mindre opkøb. Derudover har vi været bevidste om at være geografisk dækkende, og vi har hele tiden haft optimal logistik for øje, siger koncernchef i DLG Asbjørn Børsting.

Investeringer i logistik - og fremtiden

Logistik er afgørende for koncernens effektivitet og bundlinje, og investeringer er sket i begge lande de seneste år. En massiv investering på knap 100 millioner kr. blev gennemført alene i Tyskland i 2012. Investeringer som også skal skabe vækst og sikre, at husdyrernæringen bliver dækket mod syd. Der blev investeret i to logistikanlæg sidste år - et helt nyt stort anlæg på havnen i Magdeburg og et stort logistikcenter tæt på den tjekkiske grænse. Der er således satset optimalt på logistik via skinner, vand og vej med en forventning om bl.a. en bedre adgang til det tjekkiske afgrødemarked.

"Vores forventninger er store. I de østlige delstater har vi rundet en årsomsætning på 10 milliarder kr., og med de søsatte aktiviteter i 2012 ser vi fortsat en stor vækstmulighed i Tyskland", siger Asbjørn Børsting.

Vellykket partnerstrategi

Partnerstrategien om at føje ny viden og ekspertise til koncernen har generelt været en succes. Synergien opleves bl.a. i Sverige, hvor DLG's datterselskab Svenska Foder både har etableret egne anlæg og købt sig helt eller delvist ind i forretninger. I foråret 2012 skete to opkøb, og i efteråret kom endnu tre vigtige investeringer i hus. Resultatet er en virksomhed i topform, som har leveret flotte resultater igen i 2012 med 18,5 millioner kr. højere end budget.