DONG Energy A/S

DONG Energy med i global energi-superliga

Pressemeddelelse   •   Sep 03, 2008 10:28 CEST

Pressemeddelelse fra DONG Energy A/S sendt kl. 10:28 onsdag d. 3. september 2008

DONG Energy med i global energi-superliga

DONG Energy indgår som det første europæiske energiselskab i IUN Coalition - et eksklusivt, globalt samarbejde om innovation og udvikling af det intelligente elnet. IUN, The Intelligent Utility Network Coalition, består nu af fire amerikanske, et australsk energiselskab samt DONG Energy og IBM

Forestil dig, at du er fremtidens elkunde: når en gravko kommer til at grave en ledning over et sted i byen, finder el-nettet selv ud af at omdirigere strømmen, Forestil dig - du kører en elbil, som du med mellemrum skal lade op enten derhjemme eller ude i byen; bilen oplades, når strømmen er billigst. Forestil dig - du køber hvidevarer, der tilpasser forbruget i takt med stigninger og fald i elpriserne.

Sådan kan hverdagen blive for forbrugere og energiselskaber om nogle år, og visionen går under samlebetegnelsen ’det intelligent el-net’ eller The Intelligent Utility Network. Som medlem af koalitionen er DONG Energy med i front, når visionen omsættes til virkelighed på verdensplan.

Klar innovationsstrategi og klare resultaterIBM investerer i disse år i udviklingen af de IT-systemer, der udgør kernen i den intelligente energi, og Guido Bartels, General Manager, IBM Global Energy and Utility Industri, begrunder, hvorfor IBM har valgt DONG Energy:

"DONG Energys beslutning om at deltage i samarbejdet som det første Europæiske medlem forstærker samarbejdets globale udspredelse og perspektiv," siger Guido Bartels globalt ansvarlige for IBM’s aktiviteter på energiområdet. "DONG er kendt for at være innovative på en lang række områder fra olie, naturgas udvinding og produktion, jordvarme, vindenergi og vandkraft til distribution og kunde service. DONG Energy vil tilføre kreative måder at tilgå området teknologisk og strategisk for hele industrien".

Jens Jakobsson, teknisk direktør i DONG Energy, er glad for at være blevet inviteret med:

”IUN Coalition har fokus på at udvikle og sætte standarden for fremtidens energiløsninger. Når vi taler om investeringer i energi-infrastruktur, taler vi om store beløb, og vi vil altid bestræbe os meget på at træffe de rigtige beslutninger og valg. Det gælder også i forhold til det intelligente elnet, hvor vi i første omgang fokuserer på at styrke forsyningssikkerheden. På længere sigt handler det om at give vores kunder nye muligheder bl.a. for at styre deres eget elforbrug. Der er endnu et stykke vej at gå, før disse visioner er en realitet – og derfor samarbejder selskaberne gennem erfaringsudveksling og fælles innovationsprojekter. Et andet eksempel på innovation på området er DONG’s elbilsprojekt’.

Investeringsbehov på 5000 milliarder dollarDet intelligente netværk rummer store muligheder for de enkelte forbrugere – men også for samfundsøkonomien, forklarer Tim Mondorf, nordisk ansvarlig for Energi & Miljø i IBM.

”Både på verdensplan og i Danmark står energiselskaberne overfor meget store investeringer – dels fordi kapaciteten skal udbygges eller omlægges, dels fordi gammel infrastruktur skal udskiftes. Hvis nettet styres intelligent, bliver det muligt at udskyde en række af disse investeringer – og derved har fremtidsvisionen også en klar bundlinje for energiselskaberne og for samfundshusholdningen”.

”Ifølge tal fra International Energy Agencys rapport World Energy Outlook, skal der over de næste cirka tyve år investeres ikke mindre end 5.000 milliarder dollar i vedligeholdelse og udvikling af energi-nettet verden over. Tallene viser, at hvis intelligent energi kan betyde bare en lille udskydelse af disse investeringer, så er det samfundsøkonomiske potentiale meget stor. Derfor er IBM i Norden igang med en lang række aktiviteter på energiområdet, der har globalt potentiale,” konstaterer Tim Mondorf.

Medlemmerne af IUN Coalition er:

o Centerpoint Energy, USA

o PHI Energy, USA

o Sempra, USA

o Country Energy, Australien

o Progress Energy, USA

o DONG Energy, Danmarko IBM

Kontaktinformation:

Yderligere oplysninger kontakt venligst:

DONG Energy

Media Relations:

Tim Mondorf, Nordic Business Development Executive, Energy & Environment

IBM, 2560 3849

DONG Energy er en af Nordeuropas førende energikoncerner med hovedsæde i Danmark. Vores forretning er baseret på at fremskaffe, producere, distribuere, handle og sælge energi og tilknyttede produkter i Nordeuropa. Selskabet havde en nettoomsætning i 2007 på DKK 41,6 mia. (ca. EUR 5,6 mia. eller USD 7,6 mia.). Antallet af medarbejdere er ca. 5.000. For yderligere information, se www.dongenergy.com.