DONG Energy A/S

DONG Energy undersøger mulighed for at bygge kraftværk i Tyskland

Pressemeddelelse   •   Nov 28, 2006 16:50 CET

Pressemeddelelse fra DONG Energy A/S sendt kl. 16:50 tirsdag d. 28. november 2006

DONG Energy undersøger mulighed for at bygge kraftværk i Tyskland

DONG Energy undersøger muligheden for at bygge kraftværk i Tyskland. Projektet er p.t. på udviklingsstadiet og vil fortsætte indtil udgangen af 2007.

Projektet er p.t. på udviklingsstadiet og vil fortsætte indtil udgangen af 2007. En endelig investeringsbeslutning om opførelse af kraftværket vil blive truffet på dette tidspunkt og vil give mulighed for fuld idriftsættelse af kraftværket inden udgangen af 2012.

Det er hensigten at strategiske partnere vil blive indbudt til at deltage i projektet forud for endelig afslutning af udviklingsfasen.

DONG Energy vil stå for samtlige projektfaser, fra den indledende projektudvikling og opførelse til drift og vedligeholdelse af kraftværket.

DONG Energy har indgået aftale med WV Energie AG om køb af 100 pct. af et tysk selskab, der har option på køb af en grund beliggende nær Greifswald i Mecklenburg Vorpommern, der er velegnet til opførelse af et kulfyret kraftværk.

Aftalen er betinget af godkendelse fra de tyske konkurrencemyndigheder, hvilket forventes i december 2006. "Opførelsen af et kraftværk i Tyskland ville understøtte vores eksisterende aktiviteter i Tyskland og er baseret på vores kernekompetencer inden for clean coal-teknologi," udtaler adm. direktør Anders Eldrup.

Kontaktinformation:

Michael Steen-Knudsen

4480 6850

Louise Münter

4480 6910

DONG Energy er en af Nordens førende energikoncerner med hovedsæde i Danmark. Vores forretning er baseret på at fremskaffe, producere, distribuere, handle og sælge energi og tilknyttede produkter i Nordeuropa. Vi beskæftiger ca. 4.500 medarbejdere og omsætter for 33 mia. danske kroner. Det er planen at notere DONG Energys aktier på Københavns Fondsbørs i 2. halvår 2007, såfremt markedsforholdene tillader det.