DR Kommunikation

DR Big Bandet i foråret 2011

Pressemeddelelse   •   Nov 19, 2010 08:48 CET

Det er DR Big Bandets kunstneriske konsulent, Chris Minh Doky, der har fået fingrene i nogle af de mest toneangivende jazzmusikere på den amerikanske jazzscene, deriblandt bassisten Richard Bona og pianisterne Larry Goldings og Joey Calderazzo.

"Jeg er stolt over at kunne hjælpe med at få noget af det bedste fra New York til Danmark - Richard Bona er en fantastisk musiker, der ikke tidligere har optrådt med sin i musik i bigband-sammenhæng - og de to pianister, Larry Goldings og Joey Calderazzo kan tilsammen give publikum det bedste klaver-jazz ligenu."

Chris Minh Doky, kunstnerisk konsulent DR Big Bandet

Richard Bona - nu med bigband
Richard Bona er oprindelig fra Cameroon, men siden 1995 har han være bosiddende i New York, hvor han har spillet med kunstnere som Michael and Randy Brecker, Mike Stern og Steve Gadd. Han har samtidig etableret sig på egne vegne - og udsendte sit første soloalbum Scenes from My Life i 1999. Siden da er hans varemærke blevet jazz med afrikanske rytmer og sang. Koncerten med DR Big Bandet vil netop blive et mix af hans egne kompositioner og musik, han har ladet sig inspirere af - og det bliver helt sikkert svært at sidde stille i Koncerthusets Studie 2!

En aften i klaver-himmelen
Hvis man er til jazz i almindelighed - og jazzpianister i særdeleshed - er en aften i selskab med Larry Goldings og Joey Calderazzo en absolut drøm. Larry Goldings gemmer bl.a. på en funky fortid hos Maceo Parker, en nutid som "musical director" for James Taylor samt i Trio Beyond med John Scofield og Jack DeJohnette, der tidligere har gæstet Koncerthuset.

Joey Calderazzo er blevet kendt som Kenny Kirklands arvtager, da han overtog hans plads i Branford Marsalis Quartet, da Kirkland døde i 1998. Derudover spillede han med Michael Brecker og Jeff 'Tain' Watts - og er indbegrebet at den energiske New-York-sund.

Nightingale and the Rose
Nightingale and the Rose er komponeret af Siobhan Lamb over en tekst af Oscar Wilde, der kort fortalt handler om en nattergal, der ofrer sit liv for kærligheden. Koncerten bliver et eksempel på, hvad DR Big Bandet også kan, når musikerne sammen med de 40 professionelle sangere i DR koncertKoret tilbyder publikum en stemningfuld vintereftermiddag i Christians kirke.