DR Kommunikation

DR-journalister får graverpris

Pressemeddelelse   •   Nov 16, 2010 08:57 CET

To DR-jornalister, Thomas Buch-Andersen og Karin Mette Petersen, fik søndag tildelt prisen for Fremragende Undersøgende Journalistik i forbindelse med den årlige Fagfestival, der i år blev afholdt i Odense.

Det var Foreningen for Undersøgende Journalistik, FUJ, der uddelte den fornemme pris. FUJ har uddelt sine priser hvert år siden 2007, og de gives i fem faste kategorier: Radio, tv/film, avis, magasin og bøger.

I forhold til andre journalistiske priser adskiller FUJ-prisen sig ifølge foreningen ved at fokusere på den journalistiske metode frem for flotte produkter. Modtagere af FUJ-prisen belønnes "for at grave grundigere, mere konsekvent eller mere kreativt end de fleste og for at lægge ny og væsentlig viden frem for offentligheden."

Førte til undersøgelser af patientsikkerhed
Prisen for det bedste radio-graverarbejde gik altså til journalisterne Karin Mette Petersen, DR Nordjylland, og Thomas Buch-Andersen, P1 Orientering, som har produceret deres graverhistorie for P1 Dokumentar.

Historien handler om patientsikkerhed på privathospitaler og tager udgangspunkt i privathospitalet Aleris i Aalborg, hvor en 35-årig, rask kvinde døde, efter at hun havde gennemgået en simpel kosmetisk brystoperation.

Ved hjælp af blandt andet dødsattest, ambulancejournaler, klageskrifter til Patientklagenævnet, indgående samtaler med kvindens efterladte og konfronterende interviews med den ansvarlige overlæge på hospitalet, formåede de to journalister at belyse kritiske forhold i hospitalets sikkerhed. Dokumentaren gav efterfølgende anledning til, at Region Nordjylland iværksatte en større undersøgelse af forholdene på Aleris.

FUJ lægger i motivationen vægt på, at Karin Mette Petersen og Thomas Buch-Andersen gennem "intenst og grundigt systematisk arbejde har formået at lave vedholdende og velfortalt radiojournalistik"

Lokalt perspektiv vigtigt for hele landet
Det er ikke første gang, at DRs journalister modtager FUJ-prisen. Sidste år vandt Jesper Tynell fra P1 Orientering prisen for sit arbejde med den såkaldte 'Kontanthjælpssag'.

Redaktør på P1, Hanne Barslund, er stolt af, at P1 Dokumentar viser sit værd på den graverjournalistiske scene:

"Det er utrolig godt gået af en redaktion, der har mindre end et år på bagen, at modtage en så fornem hædersbevisning, som prisen for Fremragende Undersøgende Journalistik," siger hun og fortsætter:

"Thomas Buch-Andersen og Karin Mette Pedersen har leveret en vedholdende og troværdig dokumentation om alvorlige svigt i patientsikkerheden på privathospitalet Aleris. Deres samarbejde om historien på tværs af landet fra Ålborg til Amager er et fremragende eksempel på, at journalistik med en lokal vinkel kan få relevans for hele landet, når den formidles kompetent."

Redaktionschef på DR Nordjylland, Jesper Bradsted, glæder sig ligeledes over den flotte pris:
"Prisen er resultatet af et solidt samarbejde mellem DR Nordjylland og P1 Dokumentar. Noget, vi i fremtiden vil se endnu mere til," siger han.

Øvrige priser
Udover prisen for bedste radioindslag, blev der som sagt også uddelt priser til de bedste gravere på andre medieplatforme. Prisen for bedste gravere i den trykte presse gik til Bo Elkjær og John Mynderup fra Ekstra Bladet, som har afdækket danske og udenlandske firmaers svindel og ulovlige handel med CO2-kvoter. I magasingenren tilfaldt hæderen Peter Rasmussen fra fagbladet 3F/Information for hans artikelserie om Mærsks behandling af arbejdere i den tredje verden. TV-prisen gik til Kaare Godtfredsen og Lasse Ravnø fra TV 2, som har afsløret svindel i den københavnske hjemmepleje, og bog-prisen gik til Kasper Kronenberg og Morten Johnsen for deres bog " Parken - Løvekongens storhed og fald", hvori de to journalister afslørede, at Parken Sport & Entertainment, var truet af konkurs. Ligesom sidste år uddeltes også Juryens Særpris, som i år tilfaldt dokumentarfilminstruktør Janus Metz for hans arbejde med den opsigtsvækkende krigsdokumentar 'Armadillo'.