Vextor

Du ved det godt!

Pressemeddelelse   •   Feb 21, 2011 07:19 CET

Nu hvor vi netop er blevet vant til at vi skal have hjælp til det meste med forskellige metoder og teknikker, lige fra LEAN til Girafsprog, NLP og LEGO metoden, så kommer der et nyt input fra danske Vextor, der ligger på Tagensvej i København.

Her mener man simpelthen at det meste handler om attitude, kommunikation og forståelsen af konsekvens.

De fleste forstår det med konsekvens, men som regel først når det er for sent, istedet for at lære at aflæse hvornår en fejl er ved at opstå og stoppe den i tide - før den udvikler sig.

Mange forstår jo at læse andre mennesker, når de møder dem og fornemmer deres attitude, på godt og ondt, men skal vi være helt ærlige, er det nok de færreste der formår at tænke over, hvordan de selv ser ud fra den anden side.

Eksemplet er enkelt: Du ringer op til et firma for at få hjælp til et problem og du bliver mødt af en stemme der siger: "det er FAKTISK ikke her..." og du bliver sendt videre i systemet, og må evt gentage dig selv mange gange.
Det er ikke bare et spørgsmål om de enkelte personers attitude, men ofte også et eksempel på selve kulturen i virksomheden.

Et andet eksempel er det klassiske modsætningsforhold imellem en regnskabsafdeling og salg, hvor modsætningerne sjældent mødes over noget konstruktivt og positivt, men derimod til en krig på hvem der er mest værdifuld for firmaet.

Vi kender det godt og det er netop temaet i Vextors sidste program der hedder "du ved det godt".
Det gælder ikke kun konflikterne men åbenbart også løsningerne.

"Det er de færreste der er helt tilfredse med kommunikationen og miljøet på deres arbejdspladser. Men det kræver mod at være den første til at åbne sig og prøve at starte nogle samarbejder på tværs af organisationen, istedet for at acceptere gensidige jokes og nedladende bemærkninger" siger Henrik Høyer der er indehaver af Vextor.

Vextor har nu sammensat et program der ikke kun kommer ud med en kort pep-talk, men derimod med et program der først tager hele processen i kort form med ledelsen.
Derefter laves en kollektiv præsentation omkring attitude og konsekvens, for at slutte af med individuelle opfølgninger med personer der er stærke nok til at være interne ambassadører til det opfølgende arbejde.

Henrik Høyer fortsætter: "Ideen er jo ikke at vi konstant skal blive hos alle vores kunder for at være støttespillere, men tværtimod sørge for, i løbet af vores første forløb, at gøre os selv undværlige og erstatte os selv med vore kunders egne interne folk.
På den måde holder processen, istedet for at skulle have os rendende hele tiden."

Om man så har lyst til at røre ved noget som er OK, for at få det bedre, eller om man ønsker at køre videre som det er, er jo så op til den enkelte virksomhedsleder.
For hvis det er helt skidt er det vist ikke spild af tid at tænke lidt over denne indgangsvinkel.

Vextor

Henrik Høyer