Dansk Metal

Dyr besparelse

Pressemeddelelse   •   Nov 26, 2010 09:16 CET

Regeringen og Dansk Folkeparti vil spare 50 millioner kroner på branchearbejdsmilørådene. Socialdemokraterne og Dansk Metal mener, at det vil forringe arbejdsmiljøindsatsen. Socialdemokraterne havde kaldt ministeren i samråd i går.

Regeringen sammen med Dansk Folkeparti besluttet at spare 50 millioner kroner på branchearbejdsmiljørådene. Det sker for at skaffe penge til regeringens genopretningspakke. Besparelsen betyder en halvering af midlerne til den forebyggende indsats for et bedre arbejdsmiljø.

"Vores oplevelse er, at de værktøjer og den vejledning, som branchearbejdsmiljørådene laver, er noget som vores medlemmer og arbejdsgiverne har stor glæde og det giver et markant til arbejdsmiljøarbejdet ude på virksomhederne", siger faglig sekretær i Dansk Metal Ulrik Rasmussen.

Socialdemokraterne er også bekymret over nedskæringen og havde derfor kaldt beskæftigelsesminister Inger Støjbjerg (V) i samråd i går.

"Regeringen taler om store planer for arbejdsmiljøet og lancerer plan efter plan, og så går de alligevel ud og halverer midlerne til forebyggelse. Det er ufatteligt, at regeringen nægter at indse, at dens massive besparelser i sidste ende betyder kolossale udgifter på grund af flere arbejdsskader og forhøjet sygefravær", siger Lennart Damsbo-Andersen (S).

Pressemeddelelse fra Socialdemokraterne