TUI Denmark

Efter tusindvis af spørgsmål: Star Tour sender Facebook Live fra Tyrkiet

Pressemeddelelse   •   Jul 20, 2016 11:17 CEST

www.facebook.com/startourdkPå grund af weekendens begivenheder i Tyrkiet får Star Tour lige nu ekstraordinært mange spørgsmål på telefoner og på Facebook fra kunder, der planlægger en rejse til enten Alanya eller Marmaris i Tyrkiet. I alt har 13.000 kunder hos Star Tour en kommende rejse til Tyrkiet denne sommer, og samlet har 100.000 danskere en kommende rejse til Tyrkiet denne sommer.

- Vi får stadig rigtig mange spørgsmål fra gæster, der skal på ferie i Tyrkiet og har set weekendens historier i medierne. Derfor foreslog vores guider, at de kunne sende et direkte, uredigeret indslag på vores Facebook-side, hvor de vil svare åbent på alle spørgsmål og samtidig vise, hvordan virkeligheden i ferieområderne ser ud.

På den måde benytter Star Tour en helt ny mulighed fra Facebook, der giver virksomheder og personer mulighed for at selv at producere direkte video-indslag uden anden teknologi end en smartphone. Facebook Live-funktionen blev oprettet i april måned i år og især mange amerikanske virksomheder har allerede taget teknologien til sig.

Nu går den danske rejsearrangør altså for alvor med på bølgen og en af bevæggrundene er ifølge pressechefen, at Star Tour har et behov for at skabe en modvægt til den hidtidige mediedækning.

- Med Facebook Live kan vi med et tryk på telefonen selv blive en medievirksomhed og skabe en ny balance i mediedækningen. Vi går uden om journalisterne, der af gode grunde har fokuseret meget på alle urolighederne, og lader folk få direkte svar på spørgsmål om deres ferie.

Star Tour forventer, at udsendelsen får mere end 50.000 seere, hvilket være flere seere end til det mest sete program på Kanal 6 i sidste uge. Men formålet er ifølge Nikolai Johnsen først at fremmest at benytte de interaktive muligheder i Facebook-mediet til at afklare kundernes spørgsmål.

- Det vigtigste for os er, at kunderne får svar på alle deres spørgsmål og selv kan danne sig et billede af, hvordan feriestemningen er lige nu i Tyrkiet. Hvis udsendelsen bliver en succes, vil vi gentage det på andre destinationer, men lige nu er behovet for information selvfølgelig størst i Tyrkiet, siger Nikolai Johnsen.

Tid: 20. juli kl. 15.00
Link: www.facebook.com/startourdk
Antal følgere på Facebook: 217.000

Om Star Tour
Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er Spanien, Grækenland, Thailand og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden år 2000 været en del af verdens største rejsekoncern TUI Group, der råder over mere end 130 fly, 300 hoteller med 210.000 hotelsenge og 13 krydstogtsskibe over hele verden. Samlet har koncernen mere end 30 mio. kunder, der kan rejse i 180 lande. En hjørnesten i TUI Groups virksomhedskultur er et globalt ansvar for bæredygtighed inden for miljø, økonomi og arbejdskraft. TUI Group har således arbejdet ud fra disse bæredygtighedsprincipper i mere end 20 år. I regnskabsåret 2015/5 havde TUI Group 76.000 ansatte og en rekordomsætning på 150 mia. kr. TUI Group er noteret på London Stock Exchange i FTSE-indekset og på Frankfurt Stock Exchange.