Dansk El-Forbund

El-fejl i næsten alle eftersete boliger

Pressemeddelelse   •   Jul 09, 2012 09:48 CEST

Kun seks procent går gennem el-eftersyn uden anmærkninger, fortæller installatørernes organisation

Efter to måneder med den nye eleftersynsordning viser tal fra installatørernes organisation, Tekniq, at det står langt værre til med elsikkerheden i de danske hjem end frygtet: Kun seks procent går gennem et eftersyn uden en eneste anmærkning, fortæller Tekniq i en pressemeddelelse.

Den 18. juni var der i alt foretaget 10.906 eleftersyn og registreret samlet 94.486 fejl i elinstallationerne fordelt på 4.585 K3’ere, 28.435 K2’ere og 37.616 K1’ere. En K3-anmærkning gælder de værste fejl, der dækker over et meget alvorligt problem, som kan forårsage brand, mens K2’erne også kan forårsage brand eller stød på længere sigt.

– Vi havde, før ordningen trådte i kraft, en formodning om, at det stod skidt til med elsikkerheden og skønnede, at der ville være fejl i hver tredje bolig, altså i cirka 35 procent af tilfældene. Men at tallet faktisk er helt oppe på 94 procent viser virkelig, at der er meget store problemer med elsikkerheden, siger Christian Jarby, der er chef for teknisk afdeling i Tekniq.