DONG Energy A/S

Pressemeddelelse   •   Feb 03, 2011 14:19 CET

Pressemeddelelse fra DONG Energy A/S sendt kl. 14:19 torsdag d. 3. februar 2011

Energibesparelser svarer til elforbruget i 90.000 husstande

DONG Energy har gennemført energibesparelser svarende til elforbruget i de private husstande i Aalborg.

Besparelser svarende til elforbruget i de private husstande i Aalborg. Det er resultatet af DONG Energy’s arbejde med energibesparelser i 2010. I alt er der gennemført besparelser svarende til 340 millioner kilowatt-timer. DONG Energy har realiseret besparelserne gennem energirådgivning og klimapartnerskaber med mere end 60 virksomheder, organisationer og kommuner, samt udvikling af nye løsninger til private husstande.

"Vi havde ikke været i stand til at realisere så store besparelser uden det tætte samarbejde med de mange virksomheder og kommuner, som hver dag tager et ansvar for deres rolle i fremtidens energisamfund. Det er netop klimapartnerskaberne med så forskellige kunder som Novo Nordisk, Fredericia Kommune og Legro Gartneri i Karlslunde, der er afgørende for, at vi kan leve op til vores forpligtigelser til at sikre energibesparelser," siger koncerndirektør Lars Clausen.

Energirådgivning og løsninger til private husstande har også stor betydning for, at energibesparelserne kan gennemføres.

"Via dialog og rådgivning finder vi den bedste løsning sammen med boligejeren. I 2010 har vi oplevet en markant interesse for jordvarme, isolering og nye, energirigtige vinduer. Disse løsninger er en win-win situation for begge parter. Boligejeren sparer penge på energiregningen, og vi kommer nærmere vores mål om at levere ren og stabil energi, " afslutter Lars Clausen.

Udover klimapartnerskaber og energirådgivning har DONG Energy også gennemført energibesparelser gennem udbud til eksterne aktører.

Fakta om DONG Energy's klimapartnerskaber

Et klimapartnerskab med DONG Energy er et tilbud til virksomheder, kommuner og organisationer. Vores klimapartnerskabsaftaler tager afsæt i at finde individuelt tilpassede løsninger. Platformen er, at DONG Energy i kraft af vores erfaring med energirådgivning kan reducere klimapartnerens energiforbrug med gennemsnitligt 10 procent. Besparelsen bruger klimapartneren på indkøb af vedvarende energi, og hermed bidrager klimapartnerskaberne til det forretningsmæssige grundlag for udbygning af bl.a. vindmølleparker. Klimapartnerskabet er et eksempel på, at samfundshensyn og forretningshensyn er to sider af samme sag.

Læs mere om DONG Energy's klimapartnerskaber og Novo Nordisks og Fredericias Kommunes arbejde med klimapartnerskaber her: http://www.dongenergy.com/da/forretningsaktiviteter/distribution/partnerskaber

Kontaktinformation:

Helene Aagaard