Eniro Danmark

Eniro køber De Gule Sider

Pressemeddelelse   •   Dec 23, 2011 08:08 CET

Eniro, én af Nordens førende søgevirksomheder, køber en række aktiver fra De Gule Sider. Gennem købet styrker Eniro sin position som den største udbyder af online og mobile søgetjenester på det danske marked.

Eniro har i dag indgået aftale om at erhverve specifikke aktiver i De Gule Sider. Handlen betyder, at Eniro køber en række aktiver inden for online og mobil, som f.eks. domænet degulesider.dk, varemærker, ip-rettigheder, it-systemer, eksisterende ordrer samt kundelister, der supplerer Eniros eksisterende virksomhed. Eniro overtager også De Gule Siders printforretning, som vil blive indlemmet i Eniros eksisterende titler. Som følge af købet flytter 42 nøglepersoner og sælgere fra De Gule Sider til Eniro.

”Jeg er glad for, at det er lykkedes os at nå frem til en aftale, som betyder, at vi kan videreføre De Gule Siders velkendte brand og tjenester. I Danmark føjer vi De Gule Siders 900.000 månedlige brugere til Kraks 1,8 mio. og har dermed en ledende positon på mobil og online, ligesom vi styrker vores samlede udbud af søgetjenester og -produkter til det danske marked. Købet styrker yderligere Eniros position som den ledende søgevirksomhed i Norden,” siger Stefan Kercza, adm. direktør i Eniro Danmark A/S.

Købsprisen er 3 mio. euro, som betales kontant ved aftalens indgåelse. Da De Gule Sider blev begæret konkurs i november i år, overtages virksomheden allerede den 30. december 2011. De Gule Sider havde i 2011 en estimeret omsætning på 240 mio. kr. i de dele, som Eniro nu køber.

De Gule Siders online- og mobilvirksomhed vil blive drevet videre med en separat salgsstyrke. Eniro vil udgive de udestående telefonbøger i De Gule Sider 2011-årgang, hvorefter printvirksomheden vil blive indlemmet i Eniros eksisterende udgivelser, som er Mostrup Vejviser og Den Røde Lokalbog. Derudover bliver De Gule Siders virksomhed fuldt ud implementeret i Eniro, hvilket indebærer lavere driftsomkostninger gennem en mere effektiv organisation og fælles infrastruktur. Købet forventes at bidrage positivt til Eniros resultat i regnskabsåret 2012.

For yderligere information, kontakt
Stefan Kercza, adm. direktør, Eniro Danmark A/S, tlf. 28 55 55 55
Cecilia Lannebo, chef for Investor Relations, Eniro AB, tlf. +46 722 208 277,  e-mail: cecilia.lannebo@eniro.com
Kristoffer Apollo, communication manager, Eniro Danmark A/S, tlf. 27 90 31 02, e-mail: kristoffer.apollo@eniro.com

Om Eniro Danmark A/S
Eniro er den førende udbyder af søgetjenester og telefonbøger på det nordiske marked. Eniros medier forbinder købere og sælgere og gør det nemt at finde personer og firmaer.
Eniro har 3.700 ansatte i de nordiske lande og Polen. Eniro har været noteret på OMX Nordic Exchange Stockholm siden 2000 og har hovedsæde i Stockholm.
Eniro Danmark udgiver blandt andet søgetjenesterne Krak.dk og Eniro.dk samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark vil Eniro efter overtagelsen af De Gule Sider have ca. 390 ansatte. Læs mere på www.eniro.com.